Category

Afslanken

Category

Vakantie betekent voor de meeste mensen er even uit gaan en genieten. Maar vaak komt bij genieten ook wat meer eten of alcohol om de hoek kijken, en zo vliegen de kilo’s er helaas aan. In dit artikel bespreek ik 7 tips om jouw te helpen de vakantiekilo’s weer kwijt te raken.

  1. Schakel weer over naar jouw oude eetpatroon. De meeste vakantiekilo’s ontstaan voornamelijk door net wat meer te eten of te drinken, terwijl je vaak minder actief bent. Als je zodra je weer thuis bent meteen weer overstapt naar jouw oude gewoonten van sporten en gezond eten, zul je zien dat de kilo’s eraf vliegen.
  2. Een deel van de kilo’s is vocht. Ben je naar een warm land geweest? Dan is de kans groot dat jouw lichaam ook veel vocht vasthoudt. Om ervoor te zorgen dat dit minder snel gebeurd, kun je het beste zo veel mogelijk drinken. Hierbij zit ook nog het voordeel dat veel water drinken jou ook kan helpen met afvallen.
  3. Maak gezonde recepten. Door het opzoeken en het maken van gezonde recepten, krijg je vaak al minder snel zin om te zondigen. Een goede tip hierbij is: kook wat vaker thuis en eet wat minder vaak buiten de deur.
  4. Vermijd alcohol. Alcohol is 1 van de grootste boosdoeners als het gaat om het winnen van kilo’s. Waar je in de vakantie vaak in de middag met jouw cocktail op het strand lag of tijdens het dineren vaak een lekker wijntje nam, kun je dat bij terugkomst in Nederland het beste vermijden. Je zult zien dat dit al ontzettend veel zal schelen in de cijfers op de weegschaal!
  5. Eet vezels. Uit onderzoek is gebleken dat het eten van vezels ervoor zorgt dat je afvalt.
  6. Combineer cardio- en krachttraining. Het is natuurlijk top als je al een rondje hardloopt, een rondje gaat fietsen of de trap neemt in plaats van de lift, maar wat ook helpt bij afvallen is krachttraining. Door het doen van krachttraining gaat je stofwisseling net wat harder werken, wat betekent dat je calorieën verbrand. Ideaal dus voor wie kilo’s wilt kwijtraken!
  7. Houd je hoofd koel. Wanneer je na jouw vakantie weer aan het werk of naar school gaat, zul je misschien merken dat je weer gestrest raakt, dit moet je echter proberen te vermijden! Stress creëert een hormoon die ervoor zorgt dat jij je buikvet niet snel zal kwijtraken, en dat is nou net iets wat je waarschijnlijk niet wilt.

Voor meer informatie kijk op: www.beautify.nl.

De eettafel is de ideale plek om je maaltijd te nuttigen. Helaas is dit niet altijd mogelijk. Vooral door de drukke levensstijl van tegenwoordig zijn we soms genoodzaakt om op verschillende tijden en plaatsen te eten. Maar dit is niet gezond! Vermijd in ieder geval zoveel mogelijk de 5 volgende plekken:

1: In de auto
2: Rechtstaand in de keuken
3: Voor de televisie
4: Aan het bureau
5: In bed

Kijk hier voor leuke culinaire uitjes waarbij u zeker tijd heeft om op de juiste plek te genieten van uw maaltijd!

Elk jaar beginnen duizenden Nederlanders het jaar met goede voornemens, waarvan afvallen met stipt op nummer 1 staat. Mensen proberen eerst het ene dieet, en dan het andere. Ieder dieet heeft zijn eigen werking op ieder persoon, maar iedereen die echt wil afvallen komt er vroeg of laat achter dat een wonderdieet niet bestaat: je moet het echt zelf doen!

In de meeste discussies over verantwoord afvallen gaat het alleen over de hoeveelheid eten, terwijl het soort eten dat je eet als je aan het afvallen bent net zo belangrijk is. Het is natuurlijk de bedoeling dat ons lichaam voldoende voedingsstoffen binnen krijgt, zodat het de hele dag door goed kan functioneren.

Afvallen is pas echt verantwoord als het niet wordt gevolgd door aankomen, iedereen kent het beruchte jojo-effect. Gemiddeld hebben 75 tot 90% van de afvallers na een jaar weer hetzelfde gewicht als voor het afvallen, dit komt doordat het grootste gedeelte van de afvallers binnen het jaar weer zijn overgestapt naar hun oude gewoontes en er zo weer langzaam aan wat kilo’tjes bij komen.

De helft van de Nederlandse bevolking kampt met overgewicht. Meer dan de helft van alle mensen probeert af te vallen met een dieet. Maar na verloop van tijd treedt vaak het jojo-effect op. De Consumentenbond testte 46 populaire diëten en kwam tot de conclusie dat veel diëten moeilijk uitvoerbaar zijn en sociaal moeilijk om vol te houden. Vaak eet men ongezond en eentonig. Conclusie blijft dat ‘gewoon’ gezond eten de beste manier is om het lichaam te balanceren en om het gewicht te beheersen.
 
Overgewicht heeft altijd een oorzaak: zo zijn er emotionele redenen, verveling, frustratie en gebrek aan voedingskennis. Vaak ook zijn het verkeerde gewoonten die van generatie op generatie worden doorgegeven. De ouders van te dikke kinderen kampen zelf vaak met overgewicht. Het wordt dan erfelijk genoemd. Het gaat dan niet om de verbranding van het eten maar eerder om de lichamelijke activiteit en de eetgewoonten. Gezond eten vraagt om een andere levensstijl. Boodschappen moeten beter en anders gepland worden, er moet tijd worden vrijgemaakt om te koken en om rustig te eten en er moet geleerd worden wat goed en fout is.

In Azië en in de USA worden mensen die gezonder willen leven en eten geholpen vanuit technologische hoek; door gemengde granen, groenten, fruit, paddenstoelen en wieren gevriesdroogd aan te bieden wordt het gemakkelijk om snel en gezond te eten. Deze vorm van maaltijdvervangers bevatten alles wat een mens nodig heeft, alle vitaminen, mineralen en vezels in hun oorspronkelijke vorm. In Nederland is het merk Juvo actief met verschillende gevriesdroogde poeders die de consument helpen om gezond, slank en fit te blijven. Gemak is een belangrijke voorwaarde om een dieet vol te houden en af te vallen.

JUVO Nederland via Nieuwsbank

Wanneer u wilt afvallen, is 0,5 tot 1 kilo per week genoeg. Om uw gewicht te behouden kunt u de hoeveelheid voedsel die u eet vergelijken met het aantal calorieën die u verbrandt.

Wanneer u een halve kilo per week wilt afvallen dient u 500 calorieën per dag minder te eten óf 500 calorieën te verbranden. Wanneer u het gewenste gewicht heeft bereikt stapt u over naar het onderhoudsdieet.

Wanneer u vetarm maar vezelrijk eet valt u langzaam maar veilig af.  Let op de grootte van de porties en eet minder dan normaal. Wanneer u hierbij (nog) meer beweegt zult u nog meer afvallen.

Tips voor vetarm voedsel

  1. Kies magere producten (magere melk, magere yoghurt etc.)
  2. Eet kip en vis in plaats van rood vlees
  3. Eet kleinere porties
  4. Wanneer u nog eens opschept denk dan eerst na of u echt honger heeft
  5. Snijdt zichtbaar vet en vel van vlees af
  6. Kauw langzaam en wordt u bewust wat u eet en dat u eet
  7. Eet bruine rijst en volkoren brood in plaats van witbrood en witte rijst
  8. Drink veel water
  9. Heeft u zin in een tussendoortje? Kies dan voor bijvoorbeeld een cracker, eierkoek in plaats van chips of chocolade
  10. In plaats van braden kunt u uw eten beter stomen of grillen
  11. Eet genoeg fruit en groenten per dag
  12. Drink minder of geen alcohol, alcohol bevat veel calorieën en zorgt voor een hongergevoel waaraan u na het drinken van alcohol sneller zult toegeven.
  13. Eet vaker thuis. In een restaurant is het moeilijker u aan uw dieet te houden.

Wilt u succesvol afvallen? Kijk dan in onze webgids!

Dient u veel water  te drinken om af te vallen? Dit is een veelgestelde vraag. De één vindt van wel, de ander is het er niet mee eens..

Wanneer u alleen nog maar water zou drinken, en geen frisdranken meer, dan zult u dat wel gaan merken in uw gewicht. Water bevat geen calorieën en suikers, en dat zijn de echte dikmakers. Wilt u toch liever eens iets anders drinken dan water? Kies dan voor thee zonder suiker (met een lekker smaakje) of light-frisdrank. Maar drink niet teveel lightdranken, dit is ook slecht voor uw gezondheid!

Wanneer mensen willen afvallen drinken ze nogal eens teveel water. Water is gezond, het reinigt uw lichaam ook van binnen, maar drink water ook met mate. In uw eten zit namelijk ook vocht en wanneer u daarbij teveel water gaat drinken zult u vocht vasthouden of er misselijk van worden.

Het is een feit dat het drinken van water kan helpen tegen een hongergevoel. Wanneer u een half uur voor het eten een glas water drinkt zult u merken dat u minder trek heeft en dus minder zult eten.

Water is zeker geen tovermiddel. Gebruik water dan ook alleen als hulpmiddel om overtollige kilo’s kwijt te raken. Wanneer u water combineert met gezonde voeding en voldoende beweging zult u vanzelf afvallen!

Obesitas, ook wel zwaarlijvigheid genoemd, komt in heel de wereld voor. Obesitas heeft psychische én lichamelijke effecten. Obesitas komt niet altijd door teveel te eten, maar meestal is dit wel het geval.

Elk mens heeft een andere hoeveelheid eten nodig om op een gezond gewicht te blijven. Komt u daarboven, dan wordt u dik(ker). Om af te vallen moet u dan minder  gaan eten.

Oorzaken
Een aantal aandoeningen kunnen gewichtstoename veroorzaken:

  • Traag werkende schildklier.
  • Medicijnen tegen reuma en astma
  • Erfelijke aandoeningen
  • Buikwaterzucht bij beide geslachten, hierbij vult de buik zich met vocht

Gevaren
Dik zijn is ongezond. U heeft namelijk meer kans op hartaandoeningen en ook op beroertes. Maar niet alleen dat, de luchtwegen lijden ook en u krijgt steeds meer ademnood. Pijnlijke spieren en gewrichten komen ook regelmatig voor omdat uw lichaam meer druk te verduren krijgt.

Zwaarlijvigheid tast de vruchtbaarheid aan en verhoogt de kans op verschillende kankersoorten. Ook uw geestelijke gezondheid krijgt het te verduren. In onze maatschappij wordt dik zijn onaantrekkelijk gevonden door de meeste mensen en door de slechte conditie en traagheid denkt men dat dikke mensen dommer zijn.

Behandeling
Er is maar één oplossing bij zwaarlijvigheid. Minder calorieën binnen krijgen of meer bewegen bij hetzelfde aantal calorieën. Wanner u lijdt aan ernstige zwaarlijvigheid zal bewegen echter niet zo makkelijk gaan. Wanneer iemand wilt afvallen die een zittend leven lijdt zal diegene ca. 1000 calorieën per dag moeten eten en wanneer u lichamelijk zwaar werk doet zo’n 1500 calorieën.

Vroeger werden ook weleens medicijnen gebruikt om af te vallen. Deze medicijnen versnelden de stofwisseling maar had enorm veel bijwerkingen, zoals angstgevoelens en hartkloppingen. Tegenwoordig worden deze medicijnen zelden voorgeschreven. Ook bestaan er medicijnen die de hersenen foppen, zodat de patiënten denken dat hun maag vol is. Deze middelen worden nu ook zelden gebruikt omdat het slechte eetpatroon hierdoor niet verandert.

Hedendaags zijn er twee soorten medicijnen die gebruikt worden bij zwaarlijvigheid. Eentje die de opname van vet stopt, maar waarvan men diarree kan krijgen. Een ander nieuw medicijn gaat het hongergevoel tegen en vermindert de opname van voedsel met zo’n 20 procent. Maar ook dit medicijn verandert de slechte eetgewoonten niet.

Er zijn tal van diëten die dan weer populair zijn, en dan weer niet. Sommige diëten werken voor eventjes goed maar bijna altijd komt men weer op het oude gewicht.

De beste manier om blijvend gewicht te verliezen is om minder te eten. Hiervoor zult u uw lichaam moeten heropvoeden. Eet geen calorierijk voedsel. Denk hierbij aan chips, ijs, koek, taart en snoep. Dranken bevatten ook veel meer calorieën dan de meeste mensen in eerste instantie denken. Een groot glas cola bevat al gauw zo’n 100 calorieën. Een glas sinaasappelsap al gauw zo’n 90 calorieën. Wanneer u in plaats van deze dranken water en thee zonder suiker drinkt scheelt dit al gauw veel calorieën op één dag!

Zoals in elk land, zijn ook in nederland veel mensen bezig met hun gewicht. De een doet het met meer sporten, de ander met minder eten en de echte fanatiekelingen combineren dit. Wat is nou eigenlijk het meest effectief?

Het verschil om het tussen de ochtend en de lunch te eten of na de lunch is een groot verschil. Dit komt niet door het tijdstip dat je snackt maar tussen de korte tijd tussen het ontbijt en de lunch. Te snel na een maaltijd snacken is niet handig, maar heel lang wachten op de volgende maaltijd is ook niet de juiste keus, want een tussendoortje zorgt ervoor dat je geen honger hebt en dat je dus bij de volgende maaltijd gezondere keuzes maakt.

Volgens een onderzoek van afvalkliniek Medi-Weightloss kunnen traktaties van collega’s funest zijn. 

Aan het onderzoek deden 325 kandidaten mee, waarvan 30% zegt dat hun collega’s hen aansporen tot meer eten. Ook gaven zij aan dat collega’s hen aanmoedigen tot het stoppen van hun dieet. Hoofddiëtiste van de kliniek Chelsey Millstone, zegt dat collega’s dit niet om de beste bedoelingen doen. Ze voelen zich beledigd wanneer zij de traktatie niet aannemen. Ook voelen zij een slankere collega als een bedreiging en gaan ze diegene buitensluiten omdat ze bijvoorbeeld niet meegaan lunchen. Dit resulteert vaak in denigrerende opmerkingen.

Veel mensen die een dieet volgen vinden dat het op het werk minder lang vol te houden is, omdat collega’s een grote invloed op je uitoefenen. Zo meldt hoofdredacteur Tricia Leahey van vakblad ”Obesity”. Een oplossing zou zijn om je collega’s ook aan te moedigen tot het volgen van een dieet of je antwoord alvast klaar te hebben als zij langs komen met een gebakje of andere lekkernij.