Category

Voeding

Category

3x goed nieuws over koffie

Is koffie gezond? Klopt het dat koffie vochtafdrijvend is? Is cafeïne verslavend? Je dag beginnen met een kop koffie, een goede gewoonte. Toch maken velen zich af en toe zorgen of koffie nu wel zo gezond is. Tegenwoordig staat “gezondheid” bovenaan op de agenda en is men steeds bewuster bezig met de vraag wat een product voor je doet.

Helaas doen er over koffie nog altijd hardnekkige geruchten de ronde. Dit is jammer, want uit duizenden wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat een gemiddelde koffieconsumptie goed past in een verantwoord voedingspatroon en een gezonde levensstijl.

Voor koffie-expert Douwe Egberts tijd om eens het een en ander op te helderen, want je mag wel degelijk genieten van je dagelijkse kopje koffie!

1. Koffie is een uitstekende bron van vocht
Sommige mensen denken dat de cafeïne in koffie vochtafdrijvend werkt, maar dat is een fabeltje. Cafeïne kan soms wel voor een snellere, maar niet voor meer vochtafscheiding zorgen. Sterker nog: ieder kopje koffie draagt bij aan de dagelijks benodigde hoeveelheid vocht. Ook het Voedingscentrum adviseert koffie als een goede bron van vocht. Valt het je zwaar om dagelijks anderhalve liter vocht te drinken? De kopjes koffie kan je gewoon optellen bij de dagelijkse vochtbehoefte. En bovendien bevat koffie zonder suiker en melk, net als water en thee, nagenoeg geen calorieën.

2. Koffie bevat van nature antioxidanten
Wist je dat koffie een 100% natuurlijk product is en dat het geen toevoegingen bevat? Daarbij is koffie een belangrijke en natuurlijke bron van antioxidanten. Wie dagelijks een tot twee koppen koffie drinkt, krijgt al een aanzienlijke hoeveelheid antioxidanten binnen. Als onderdeel van een verantwoord voedingspatroon, dat rijk is aan fruit en groenten, kan koffie dus uitstekend bijdragen aan de dagelijkse benodigde hoeveelheid antioxidanten. Van antioxidanten in de voeding veronderstellen wetenschappers dat ze bijdragen aan de natuurlijke bescherming van cellen en weefsels. Nog een goede reden om te genieten van je kopje koffie.

3. Koffie houdt je alert
De cafeïne in koffie kan de alertheid en concentratievermogen verhogen en geeft je het gevoel dat je weer energie hebt. Hoewel koffie je scherp houdt, heeft koffie geen negatief effect op de slaapkwaliteit. Bij mensen die gevoelig zijn voor cafeïne kan het soms langer duren voordat ze in slaap vallen, maar de kwaliteit van de nachtrust gaat niet achteruit. Voor deze mensen is cafeïne vrije koffie een goed alternatief.

Opvallend veel kinderen uit groep 8 van de basisschool kennen het belang van ontbijt, weten wat de Schijf van Vijf is en wat je moet doen als je honger krijgt tussen de maaltijden door. Dit blijkt uit een quickscan die het Voedingscentrum heeft laten uitvoeren. Het Voedingscentrum ziet het goede onderwijsaanbod over voeding als mogelijke verklaring voor de kennis van deze groep scholieren.   

Maar liefst 92% van de groep 8-ers weet hoe belangrijk het ontbijt is en een ruime meerderheid weet ook hóe je gezond ontbijt. Meer dan 90%  kent de Schijf van Vijf en 70% weet dat je het best een boterham kunt eten als je tussen de hoofdmaaltijden door trek hebt. 763 kinderen die representatief zijn voor de groep 8-ers in Nederland vulden online een enquête in van 20 vragen.

Het Voedingscentrum is blij verrast over deze resultaten. Niet alleen de gezondheidsaspecten blijken bekend, maar bijna ieder kind weet waar yoghurt van wordt gemaakt en driekwart snapt waar de aanduiding ‘biologisch’ op duidt. Kinderen zijn nog wel onzeker over de hoeveelheid groente en fruit die zij dagelijks nodig hebben en de helft kent niet de betekenis van de houdbaarheidsdatum.

Lespakketten
Het Voedingscentrum vermoedt dat de kennis van deze groep leerlingen de laatste 2 tot 4 jaar sterk is verbeterd door het aanbod van extra voedingsonderwijs. Een overgroot deel van de 7000 scholen geeft naast de reguliere lespakketten vrijwillig extra voedingsles. Zoals de door het Voedingscentrum ondersteunde pakketten als ‘Ik eet het beter’ van Albert Heijn  (3.800 scholen), ‘Smaaklessen’ van de Wageningen University (2.600 scholen), ‘Lekker Fit’ van de Nederlandse Hartstichting (1000 scholen), ‘SchoolGruiten’ (1000  scholen),  en ‘EU Schoolfruit’ (4.500 scholen).

Van kennis naar gedrag
Mooie resultaten, maar kennis leidt niet automatisch tot vaardigheden en gezond gedrag. Oefenen met gezond gedrag in een gezonde omgeving leert kinderen hun kennis in de praktijk te brengen. Zo kunnen ze op school ervaren dat 4 stukjes appel in je yoghurt niet voldoende is voor de hele dag. En dat de aanbevolen hoeveelheid groente voor kinderen van  11 of 12 jaar (150-200 gram) betekent dat je 3 tot 4 opscheplepels groente moet nemen. Uit de quickscan blijkt dat meer dan de helft van de kinderen denkt dat ze voldoende hebben aan 2 opscheplepels. Een gezonde schoolomgeving waar samen gezond wordt gegeten en gezonde traktaties worden uitgedeeld, geeft het goede voorbeeld.

Over de quickscan
Onderzoeksbureau Qrius heeft voor het onderzoek ‘Kinderen over gezonde voeding’ in opdracht van het Voedingscentrum een representatieve steekproef van 763 kinderen ondervraagd die in groep 8 van de basisschool zitten .

Van een bepaalde groep groenten wordt beweerd dat zij zouden beschermen tegen kanker. Deze groep bevat koolsoorten.

Voorbeelden van deze groenten zijn spruitjes, broccoli, Chinese kool, koolrabi, boerenkool, mosterdblad, raket, koolraap, radijs, rapen en waterkers.

Onderzoekers gaan ervan uit dat deze groenten kanker kunnen bestrijden, en dan met name endeldarmkanker en slokdarmkanker, omdat deze groep groenten bètacaroteen, vitamine C en vezels bevatten.

Wanneer deze groenten gekookt worden ruiken ze sterk. Vandaar dat sommige mensen niet van deze groenten houden. Tips tegen deze geur zijn: kort na aankoop eten, de restjes niet langer dan één dag bewaren en niet te lang laten koken.

Lichaam reinigen en ontstressen met een sapkuur

De kou is uit de lucht, letterlijk en figuurlijk. Nederlanders gaan massaal aan de sapkuur om te ontstressen, af te vallen en de afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen. Sapkuren is de lifestyle trend voor deze zomer.

Sapjes drinken en veel bewegen in de buitenlucht. De hometrainer heeft afgedaan. Het nieuwe sapkuren is een wandeling op het strand, wellness, en tussendoor genieten van de bruisende golven terwijl een fruitsapje gedronken wordt.

‘Tijd voor jezelf betekent voor veel mensen tijd aan zee. Het is een combinatie van relaxen en aan jezelf werken op twee manieren. Alleen maar sporten om die kilo’s kwijt te raken is uit. De mensen willen lichamelijk en mentaal fit worden. Niet alleen het buikje, maar ook de mindset wil men veranderen in een sixpack’, vertel Arno Sanders, voedingsdeskundige en coach van Tijd aan Zee, het nieuwe Sapkuren.

Beeld verschoven

Het beeld wat over sapkuren en sapvasten ontstond is honderdtachtig graden gedraaid. Van vies, ongezond en zweverig is het verschoven naar smaakvol, healthy en concrete resultaten. ‘Het nieuwe, en daarmee de angst, is eraf. De groep mensen die het aandurfden hebben ervaren wat het met hen doet en dat zien anderen. Het bevalt en dat pikt men op’, verklaart Arno Sanders de verschuiving. ‘Onder jongeren is het drinken van fruit en groentesappen een steeds groter wordende trend, de juicebars zie je steeds meer in het straatbeeld verschijnen. Daardoor ontstaat toch langzamerhand een verschuiving in het denken van mensen. En dat wordt steeds meer zichtbaar.’

Professioneel sapkuren

Sanders begeleidt meer en meer mensen die professioneel willen sapvasten middels een sapkuur. ‘Vooral voor mensen die willen doorzetten en daarbij hulp kunnen gebruiken is dit zeer aan te raden. Af en toe een sapje in plaats van gewoon eten drinken is onvoldoende. Hier wil je serieus mee aan de slag gaan’, zegt Sanders.

‘Tijdens een sapkuur wordt onder professionele begeleiding de opgehoopte afvalstoffen uit het lichaam verwijderd. Dat doen we door gedurende een periode van ongeveer een week alleen groente- en fruitsappen, water en thee te nuttigen. Ook verrichten we lichte fysieke inspanning en mentale ontspanning zodat zowel lichaam als geest tot rust komen. Dat is afzien, maar zonder strijd geen overwinning. En wanneer men overwint, ervaart men de eigen kracht en een enorme energieboost.’

Bron: Tijd aan Zee – via Nieuwsbank

Wanneer u wilt afvallen, is 0,5 tot 1 kilo per week genoeg. Om uw gewicht te behouden kunt u de hoeveelheid voedsel die u eet vergelijken met het aantal calorieën die u verbrandt.

Wanneer u een halve kilo per week wilt afvallen dient u 500 calorieën per dag minder te eten óf 500 calorieën te verbranden. Wanneer u het gewenste gewicht heeft bereikt stapt u over naar het onderhoudsdieet.

Wanneer u vetarm maar vezelrijk eet valt u langzaam maar veilig af.  Let op de grootte van de porties en eet minder dan normaal. Wanneer u hierbij (nog) meer beweegt zult u nog meer afvallen.

Tips voor vetarm voedsel

  1. Kies magere producten (magere melk, magere yoghurt etc.)
  2. Eet kip en vis in plaats van rood vlees
  3. Eet kleinere porties
  4. Wanneer u nog eens opschept denk dan eerst na of u echt honger heeft
  5. Snijdt zichtbaar vet en vel van vlees af
  6. Kauw langzaam en wordt u bewust wat u eet en dat u eet
  7. Eet bruine rijst en volkoren brood in plaats van witbrood en witte rijst
  8. Drink veel water
  9. Heeft u zin in een tussendoortje? Kies dan voor bijvoorbeeld een cracker, eierkoek in plaats van chips of chocolade
  10. In plaats van braden kunt u uw eten beter stomen of grillen
  11. Eet genoeg fruit en groenten per dag
  12. Drink minder of geen alcohol, alcohol bevat veel calorieën en zorgt voor een hongergevoel waaraan u na het drinken van alcohol sneller zult toegeven.
  13. Eet vaker thuis. In een restaurant is het moeilijker u aan uw dieet te houden.

Wilt u succesvol afvallen? Kijk dan in onze webgids!

Obesitas, ook wel zwaarlijvigheid genoemd, komt in heel de wereld voor. Obesitas heeft psychische én lichamelijke effecten. Obesitas komt niet altijd door teveel te eten, maar meestal is dit wel het geval.

Elk mens heeft een andere hoeveelheid eten nodig om op een gezond gewicht te blijven. Komt u daarboven, dan wordt u dik(ker). Om af te vallen moet u dan minder  gaan eten.

Oorzaken
Een aantal aandoeningen kunnen gewichtstoename veroorzaken:

  • Traag werkende schildklier.
  • Medicijnen tegen reuma en astma
  • Erfelijke aandoeningen
  • Buikwaterzucht bij beide geslachten, hierbij vult de buik zich met vocht

Gevaren
Dik zijn is ongezond. U heeft namelijk meer kans op hartaandoeningen en ook op beroertes. Maar niet alleen dat, de luchtwegen lijden ook en u krijgt steeds meer ademnood. Pijnlijke spieren en gewrichten komen ook regelmatig voor omdat uw lichaam meer druk te verduren krijgt.

Zwaarlijvigheid tast de vruchtbaarheid aan en verhoogt de kans op verschillende kankersoorten. Ook uw geestelijke gezondheid krijgt het te verduren. In onze maatschappij wordt dik zijn onaantrekkelijk gevonden door de meeste mensen en door de slechte conditie en traagheid denkt men dat dikke mensen dommer zijn.

Behandeling
Er is maar één oplossing bij zwaarlijvigheid. Minder calorieën binnen krijgen of meer bewegen bij hetzelfde aantal calorieën. Wanner u lijdt aan ernstige zwaarlijvigheid zal bewegen echter niet zo makkelijk gaan. Wanneer iemand wilt afvallen die een zittend leven lijdt zal diegene ca. 1000 calorieën per dag moeten eten en wanneer u lichamelijk zwaar werk doet zo’n 1500 calorieën.

Vroeger werden ook weleens medicijnen gebruikt om af te vallen. Deze medicijnen versnelden de stofwisseling maar had enorm veel bijwerkingen, zoals angstgevoelens en hartkloppingen. Tegenwoordig worden deze medicijnen zelden voorgeschreven. Ook bestaan er medicijnen die de hersenen foppen, zodat de patiënten denken dat hun maag vol is. Deze middelen worden nu ook zelden gebruikt omdat het slechte eetpatroon hierdoor niet verandert.

Hedendaags zijn er twee soorten medicijnen die gebruikt worden bij zwaarlijvigheid. Eentje die de opname van vet stopt, maar waarvan men diarree kan krijgen. Een ander nieuw medicijn gaat het hongergevoel tegen en vermindert de opname van voedsel met zo’n 20 procent. Maar ook dit medicijn verandert de slechte eetgewoonten niet.

Er zijn tal van diëten die dan weer populair zijn, en dan weer niet. Sommige diëten werken voor eventjes goed maar bijna altijd komt men weer op het oude gewicht.

De beste manier om blijvend gewicht te verliezen is om minder te eten. Hiervoor zult u uw lichaam moeten heropvoeden. Eet geen calorierijk voedsel. Denk hierbij aan chips, ijs, koek, taart en snoep. Dranken bevatten ook veel meer calorieën dan de meeste mensen in eerste instantie denken. Een groot glas cola bevat al gauw zo’n 100 calorieën. Een glas sinaasappelsap al gauw zo’n 90 calorieën. Wanneer u in plaats van deze dranken water en thee zonder suiker drinkt scheelt dit al gauw veel calorieën op één dag!

Wilt u meer weten over de gevolgen van obesitas, klik hier. Kijk hier voor meer tips om af te vallen.

Steeds meer Nederlanders willen hun eetpatroon verbeteren: 41% wil gezonder eten. Tegelijk vindt 43% van de consumenten het moeilijk om dat voor elkaar te krijgen. Nederlanders hebben meer dan in het verleden behoefte aan informatie over gezonde en minder gezonde producten.


Bijna driekwart van de consumenten vindt het belangrijk dat fabrikanten voedingsmiddelen gezonder maken; zij vinden dat bijvoorbeeld kant-en-klaarmaaltijden en soepen minder zout kunnen. Maar liefst 2 op de 3 Nederlanders is ook bereid om iets meer te betalen voor een gezonder product. Dit blijkt uit het nieuwe onderzoek ‘Dagelijks eten’, uitgevoerd onder ruim 2200 consumenten door GfK in opdracht van het Voedingscentrum.

Lees verder op Health.nl

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat je restaurants niet hoeft te vermijden als je bezig bent met afvallen. Volgens een onderzoek uitgevoerd door de University of Texas, kun je best uit eten gaan en toch met afvallen bezig zijn. Aan het onderzoek deed een groep van 35 gezonde vrouwen mee tussen de 40 en 59 jaar. Het programma getiteld ‘Mindful Restaurant Eating’ duurde in totaal zes weken.
Gedurende de zes weken keken de vrouwen hoe ze hun calorie- en vetinname kunnen beperken wanneer ze buiten de deur eten. De nadruk lag met dit programma meer op het niet aankomen als het afvallen tijdens het eten. Maar zelfs veel vrouwen vielen er van af, omdat ze bewuste aten.
Door het programma werden thuis ook hun eet gewoontes aangepast, waardoor ze na het programma ook door zijn gegaan met een dieet. Het was dus een groot succes want veel vrouwen waren zo´n 2 kilo kwijt.

Voor meer informatie over het onderzoek, klik hier.

Smoothie recepten worden steeds populairder bij mensen om meer groenten en fruit toe te voegen aan hun dieet. Met smoothies, kunt u gemakkelijk de aanbevolen porties fruit en groenten binnenkrijgen, zonder de moeite die het kost als u op gebruikelijke wijze fruit en groenten zou eten. Als u smoothies toevoegt aan uw dagelijkse dieet, is het mogelijk om gewicht te verliezen op een snelle en gezonde manier.

Zelfgemaakte smoothies zijn een uitstekende manier om fruit, yoghurt en melk te combineren waardoor een smoothie boordevol met voedingsstoffen zitten zonder de toegevoegde calorieën.

Het is belangrijk op te merken dat een commerciële smoothie waarschijnlijk niet zo veel voordeel heeft voor u, omdat ze meer calorieën en suikers bevatten dan een zelfgemaakte smoothie en uw gewichtsverlies niet bevorderd.

Binnen het gezin is het bereiden van smoothies ook een geweldige manier om uw kinderen de benodigde groenten en fruit binnen te laten krijgen die ze anders niet zouden krijgen. Een smoothie is niet alleen gezond maar ook heel erg lekker. En het is een leuke manier om uw kinderen te betrekken bij het keukenwerk wanneer u de een smoothie maakt.

Het belangrijkste van smoothie recepten is dat al het goede van groenten en fruit gebruikt wordt zonder verlies van rijke voedingsbestandsdelen en vitaminen. In tegenstelling tot vruchtensappen maken smoothies gebruik van de pulp van fruit en groenten. De pulp is een uitstekende bron van vezels die u sneller een vol gevoel geeft, zodat u minder snel naar tussendoortjes zult grijpen en sneller gewicht verliest.

Smoothies stellen je lichaam ook in staat om voedsel te verteren, afvalstoffen te elimineren en een goede gezondheid te verkrijgen. Voor een goede gezondheid is het is belangrijk om gewicht te verliezen en met smoothies kunt u dit op een gezonde manier bereiken.

Zelfgemaakte smoothies kunnen worden gemaakt van een verscheidenheid aan gezonde ingrediënten en melk of yoghurt zijn een geweldige toevoeging om romige smoothies maken. Gebruik weinig vette ingrediënten en gebruik honing als natuurlijke zoetstof, of kunstmatige zoetstoffen in plaats van suiker en kijk hoe je overgewicht afneemt wanneer je op de weegschaal stapt.

Door alle voedingsstoffen die ze bevatten zijn bladgroenten zoals kool, wortelen, selderij, asperges en zelfs groenten als broccoli en bloemkool zijn uitstekend geschikt om toe te voegen aan smoothies. Groenten zijn onmisbaar uw lichamelijke gezondheid en ook uw huid, haar en nagels worden beschermd tegen vroegtijdige veroudering.

Met al deze voordelen op een rijtje, waarom zou u niet smoothies toevoegen aan je dagelijkse dieet? U kunt gebruik maken van smoothies als een snack of dessert. U kunt ze ook gebruiken als vervanging van een maaltijd voor een snellere gewichtsafname. Als u ’s morgens niet zo veel tijd heeft om te eten is een smoothie een uitstekende ontbijt. De bereidingstijd is minimaal en u zorgt ervoor dat u een gezond en voedzaam ontbijt binnen krijgt.

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag en maakt het mogelijk om uw stofwisseling te verhogen waardoor er meer calorieën worden verbrand. Sla deze maaltijd dus niet over als je gewicht wilt verliezen en met een smoothie op dit moment zorgt u ervoor dat je je stofwisseling een kickstart geeft je aan het begin van de dag.

Maak met zelfgemaakte smoothies een gezonde start met breng veel variatie in de verscheidenheid van smoothie recepten zodat deze eettgewoonte je niet gaat vervelen.