Category

Sportief

Category

Een goede conditie heeft een positief effect op uw lichaam en geest. Wanneer u regelmatig beweegt zult u zich beter voelen en er beter uitzien, en wellicht zult u langer leven.

Lichaamsbeweging heeft zowel lichamelijke als psychologische voordelen:

Lichamelijke voordelen
Hoe mee lichaamsbeweging u heeft, hoe sterker uw spieren zullen worden. De hart heeft de meeste baat bij lichaamsbeweging. Wanneer u met veel inspanning beweegt zal uw hartslag versnellen en zorgt ervoor dat uw hart het bloed sneller door uw lichaams zal pompen. Het hart wordt op deze manier sterker en zal daardoor nog beter gaan pompen. Ook worden de bloeddruk en cholesterolspiegel verlaagt.

Ook andere delen van uw lichaam zullen sterker worden: uw longen zullen door lichaamsbeweging beter gaan werken.

Door lichaamsbeweging worden uw spieren en botten sterker en de gewrichten worden soepeler. Wanneer u ouder wordt heeft dit een positief effect: voor oudere vrouwen is lichaamsbeweging een must. Na de overgang wordt de botmassa minder. Door lichaamsbeweging gaat het botverlies minder hard.

Door regelmatig te bewegen verlaagt u ook de kans op diabetes type 2 omdat uw lichaam suikers efficiënter zal gebruiken. Lichaamsbeweging zou ook beschermen tegen bepaalde typen kanker, zoals borst-, baarmoeder-, en darmkanker.

Door lichaamsbeweging kunt u ook afvallen omdat u calorieën verbrand.

Psychologische voordelen
Door te bewegen produceren uw hersenen endorfinen, een stof waardoor u zich prettiger en gelukkig voelt. Lichaamsbeweging kan hierdoor helpen bij een depressie, stress en spanningen. Uw geestelijke alertheid wordt ook verhoogt door te bewegen.

Fitness is een goede vorm van beweging. Kijk hiervoor in onze webgids!

Zit u ook liever ‘s avonds op de bank voor de televisie, of met een goed boek op schoot dan dat u aan het zweten bent in de sportschool?

Wat is uw excuus? “Geen zin?” “Geen tijd?” “Geen oppas?”  ”Morgen weer vroeg opstaan?” “Te moe?”….
Zin in sporten kun je maken! Samen met een vriendin, of alleen!

Hier enkele tips:

  1. Zet muziek (hard) aan. Muziek geeft je energie!
  2. Spreek samen met een vriendin een vaste dag en tijd af om samen te sporten. Als de één geen zin heeft kan de ander aanmoedigen toch te gaan.
  3. Ga de stad in en shop wat leuke setjes sportkleding bij elkaar. Wedden dat u vanzelf zin krijgt om uw nieuwe aankopen te showen in de sportzaal!
  4. Lees eens artikelen (op het internet) over de goede en gezonde eigenschappen van sport.
  5. Beloon uzelf wanneer u minimaal 1x per week erop uit gaat om te gaan sporten, bijvoorbeeld met een saunabezoek na afloop of met een nieuw boek die u graag wilt hebben.
  6. Neem een abonnement op de sportschool. Het is weggegooid geld wanneer u nooit (meer) gaat.
  7. Denk bij uzelf: Na het sporten mag ik van mezelf lekker op de bank voor de televisie.
  8. Als laatste: Sporten doe je nog altijd voor jezelf en je eigen gezondheid! En wat is nou een betere reden om te sporten?!

Meer tips om te gaan sporten, klik hier

Van de Nederlandse mannen beoefent 71% een sport. Van de Nederlandse vrouwen is dit 66%. Vooral solo sport is populair (fitness).

10 Populairste Sporten voor Mannen

  1. Fitness
  2. Voetbal
  3. Wielrennen
  4. Hardlopen
  5. Tennis
  6. Wandelsport
  7. Biljart/Snooker
  8. Zaalvoetbal
  9. Vecht- en verdedigingssport
  10. Squash

10 Populairste Sporten voor Vrouwen

  1. Fitness
  2. Groeplessen op muziek
  3. Wandelsport
  4. Hardlopen/Joggen
  5. Danssport
  6. Wielrennen
  7. Tennis
  8. Hockey
  9. Voetbal
  10. Snooker

Lees verder op: www.sportenenzo.wordpress.com

Het mooie weer komt er weer aan. Ideaal om weer lekker te gaan skeeleren! Wij geven een aantal tips om je skeelertochten nog leuker te maken!

Skeelers kopen
Heb je nog geen skeelers? Skeelers kopen kan in heel veel winkels. Er zijn speciaalzaken, maar ook bij sportzaken, schoenenzaken en verschillende warenhuizen kun je terecht voor skeelers. Er zijn heel veel verschillende merken skeelers. Bekende merken zijn bijvoorbeeld Roces, Bauer en Rollerblade. Let er bij het kopen op dat skeelers altijd één of twee maten groter uitvallen. Zorg ervoor dat je voeten stevig in de schoenen zitten.

Veilig skaten
Zorg er, zeker wanneer je net begint met skaten, voor dat je goed en veilig beschermd bent. Een van de meest kwetsbare lichaamsdelen is het hoofd, daarom is een helm heel belangrijk. Daarnaast is het goed om polsbeschermers, knie- en elleboogbeschermers te dragen.

De kwaliteit van het wegdek
De kwaliteit van het wegdek bepaalt voor een groot deel het skeelerplezier. Asfalt van goede kwaliteit zonder steenslag is het meest fijn voor een skeelertocht. Op klinkerverhardingen is het een stuk minder fijn om te skeeleren, tegelverhardingen gaat al wat beter. Er is een website met een plattegrond waarop fijne skeelerroutes met goed asfalt aangegeven zijn.

Toertocht routes
Er zijn in Nederland verschillende toertocht routes die speciaal gemaakt zijn voor het skeeleren. De lengte van deze routes varieert van 5 km tot en met 64 km. Informeer bij de plaatselijke VVV naar de mogelijke routes.

Voor skeelerroutes kunt u kijken op www.geoskating.com

Velen bewegen volgens henzelf gezond, maar wat is de norm?

Allereerst zijn er drie normen voor volwassenen waarmee in Nederland gewerkt wordt:

  • De Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB)
    • Deze norm schrijft dagelijks ten minste een half uur matig intensief bewegen voor. Matig intensief bewegen kan bijvoorbeeld een flinke wandeling zijn, maar ook op de fiets naar het werk

De Fitnorm

  • De Fitnorm gaat uit van het fitheidsniveau. Deze is anders dan het gezondheidsniveau waarbij de NNGB de norm beschrijft. Het verschil tussen fitheid en gezondheid wordt in onderstaande paragraaf uitgelegd
  • De Combinorm
    • De Combinorm combineert de NNGB en de Fitnorm. Als men aan één van beide normen voldoet, beweegt deze voldoende voor een goede gezondheid

Wat moet ik nastreven?

Allereerst gezondheid. Als er dan nog tijd/ ruimte/ ambitie overblijft dan kun je gaan werken aan de fitheid. Fitheid wordt algemeen aangenomen als “het vermogen om spierarbeid bevredigend uit te voeren”. Praktisch gezegd zijn dit alle activiteiten waarvan uw ademhaling flink omhooggaat en waarvan u gaat zweten. Dit hoeven dus niet persé direct sportgerelateerde activiteiten te zijn, maar ook het werken in de tuin kan hier dus aan voldoen.

Een groot verschil tussen gezondheid en fitheid is de grote gezondheidswinst die het oplevert. Het voldoen aan de NNGB beschermt over het algemeen tegen de veel voorkomende hart- en vaatziekten. Het voldoen aan de Fitnorm breidt dit uit door bescherming tegen vele welvaartsproblemen als overgewicht, diabetes type 2 en hoge bloeddruk. Daarbij is een actieve leefstijl goed tegen stress en oververmoeidheid.

Als iedere volwassen persoon die daartoe lichamelijk en psychisch toe in staat is de NNGB zou halen (en daar ook nog een gezond eetpatroon aan heeft gekoppeld) zouden de huidige welvaartsaandoeningen voor een groot deel verdwijnen. Echter Nederland als sportland zou natuurlijk het liefst zijn dat de fitnorm ook gehaald wordt, en meer.

Wilt u meer weten over de Nederlandse Norm Gezond Bewegen en de fitnorm, kijk op www.nemokennislink.nl en www.fit.nl

Dat sporten gezond is weten we allemaal. Dat een beetje sporten beter is dan helemaal niet sporten mag wel duidelijk zijn. Maar nu is dit ook daadwerkelijk bewezen door onderzoek van de Harvard School of Public Health! Een uur per week is nog altijd beter dan niet aan sport doen.

Maar wat verstaat men dan onder sport? Voor de één zal dit al gauw een halfuur wandelen met de hond zijn, terwijl een ander pas tevreden is met  2,5 uur zichzelf zwetend op de loopband staande proberen te houden.

Wikipedia omschrijft sport als volgt:

Een sport kan omschreven worden als een fysieke krachtmeting (bijvoorbeeld zwemmen), fysiek spel(bijvoorbeeld voetbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat op reglementaire wijze in competitieverband of recreatief gespeeld kan worden..

Graag vernemen wij van u wat u onder sport verstaat. Vindt u een sport alleen sport wanneer je (intensief) lichamelijk bezig bent, of kan een sport ook een geestelijke activiteit zijn?

Bent u opzoek naar een leuk sportief, competitief, recreatief sportuitje?

Wij bieden u diverse mogelijkheden!

Veel mensen beoefenen het of zouden het willen doen, maar wat is nou eigenlijk yoga?

Yoga wordt omschreven als een zoektocht naar bewustzijn, kracht en geluk. Voor een persoon die yoga beoefent zijn ontspanning, bewustwording en innerlijke rust de sleutelwoorden. Er zijn over de hele wereld veel verschillende vormen van yoga.

Het is geen religie zoals veel mensen denken, maar het gaat verder dan dat. Yoga maakt je bewust van je ervaringen die weer leiden naar innerlijke waarheid.

Yoga kun je beoefenen als “sport” waarbij je je lichaam in conditie houdt. Maar sommige soorten yoga zijn weer spiritueel en geestelijk.

Benieuwd geworden naar yoga? En zou u het weleens willen ondervinden? Boek dan een yoga arrangement, alleen of samen met een vriendin!

Tien aandachtspunten
Sportzorg.nl heeft 10 punten opgesteld waar de sporter op moet letten bij sporten met een griep. Een griepepidemie betekent dat verkoudheden, griepaanvallen en andere infectieziekten weer in groten getale de kop kunnen opsteken. Ofschoon de niet-sporter al gauw zal zeggen dat het niet verstandig is om te sporten als je ziek bent, leeft de vraag onder fanatieke sporters wel degelijk. Wij zijn toch allemaal ongeveer 3 tot 4 maal per jaar verkouden en als dat moment samen valt met sportieve plannen moet je toch een keuze maken. Een luchtweginfectie is vrijwel altijd een virusinfectie die zich kan manifesteren als een eenvoudige neusverkoudheid maar ook als een veel ernstiger beeld zoals een longontsteking of een zware griep. Voordat een advies gegeven wordt moet er onderscheid worden gemaakt tussen een infectie met algemene verschijnselen zoals koorts en spierpijn, of een infectie die zich beperkt tot lokale verschijnselen boven de nek zoals keelpijn, loopneus, hoofdpijn.

10 aandachtspunten voor sporters met griepverschijnselen:

  • Bij koorts, spierpijn en een verhoogde hartslag in rust wordt afgeraden te sporten in welke vorm dan ook;
  • Het vroegere geloof dat een verkoudheid of griep “eruit gezweet kon worden” moet dus afgeraden worden;
  • Aangezien virusinfecties niet behandeld kunnen worden met antibiotica zit er niets anders op dan goed uit te zieken. Daarbij kan als stelregel gebruikt worden dat, als de koortsperiode bijvoorbeeld 4 dagen bedroeg, vervolgens nog 4 dagen gewacht moet worden alvorens weer rustig te gaan sporten;
  • Ook andere virussen dan het griepvirus kunnen koorts en spierpijn veroorzaken, bijvoorbeeld virussen die darminfecties met diarree veroorzaken. Ook hierbij geldt een absoluut sportverbod;
  • Alleen bij een simpele neusverkoudheid mag gewoon door getraind worden. Hierbij zal in de regel geen echte koorts optreden en geen spierpijnachtige klachten. Als de klachten dus beperkt blijven tot een zere keel, hoesten en een loopneus, kan er gewoon doorgesport worden;
  • Verder moet er bij een verkoudheid met alleen lokale verschijnselen in de eerste drie dagen alleen rustig en niet te intensief worden getraind;
  • De beslissing om al of niet te gaan sporten neemt u altijd voordat u een koortsverlagend middel of pijnstiller hebt genomen zoals aspirine of paracetamol;
  • Indien er alleen lokale klachten zijn mag tegen de hoofdpijn overigens wel een pijnstiller middel worden genomen en gesport worden;
  • Indien de verkoudheid leidt tot een voorhoofdsholteontsteking, zal sporten extra hoofdpijnklachten veroorzaken en is dan ook niet aan te raden;
  • Ook bij bronchitis zal inspanning leveren moeilijk worden, ook al omdat de functie van de longen dan gestoord is en de zuurstofaanvoer belemmerd wordt.

Regelmatig sporten verhoogt de weerstand. Alleen tijdens en kort na intensieve inspanning is de weerstand tijdelijk verminderd. Op dat moment ben je vatbaarder voor infecties, zoals de griep. Bovendien kom je bij veel sporten in nauw contact met medesporters, die ziektekiemen kunnen overdragen. Hopelijk zal niemand het in zijn hoofd halen om met een fikse griep te gaan sporten!

Lees verder op: www.sportzorg.nl

Maar liefst 3,1 miljoen Nederlanders doen aan fitness. Jaarlijks zijn er 370.000 blessures door fitness. Qua aantal blessures komt fitness hiermee op de derde plaats na veldvoetbal en hardlopen.

De kans op blessures bij fitness is klein en het aantal fitnessblessures dat door een Spoedeisende hulp (SEH) afdeling moet worden behandeld is laag. Toch is naast het hoge totaal aantal blessures ook het relatief hoge aantal geleidelijk ontstane blessures zorgwekkend omdat sporters daar meestal lang last van ondervinden.

De European Fitness Aerobic Association (EFAA) en het Nationaal Gezondheidsplan (NGP) hebben daarom besloten de website www.voorkomblessures.nl van Consument en Veiligheid goed onder de aandacht te brengen bij de sporters op al hun aangesloten sportscholen.

Op voorkomblessures.nl kunnen sporters hun fitnesskennis testen. Aan de hand van hun antwoorden krijgen zij een persoonlijk advies op maat om blessures te voorkomen. Daarnaast kunnen zij algemene informatie vinden hoe ze blessurevrij kunnen fitnessen.

Beknopte samenvatting ongevalcijfers:

Aantallen blessures fitness

Totaal aantal blessures

370.000

Medisch behandelde blessures

150.000

SEH-behandelingen

1.300

Ziekenhuisopname na SEH-behandeling

40

De aard van de blessures
Naast een groot aandeel knieblessures is het aandeel schouderblessures en rugblessures opvallend groot. Hoewel het aandeel blessures dat geleidelijk ontstaat (44%) groot is in vergelijking met andere sporten, ontstaat het merendeel (56%) van de blessures plotseling. Veel blessures (34%) zijn een herhaling van een oude blessure.

Hoe ontstaan de blessures?
Bij een kwart van de SEH-behandelingen is een fitnessbeoefenaar geraakt door een voorwerp, is knel komen te zitten of heeft zich gestoten. Daarbij gaat het vooral om letsel opgelopen tijdens het gebruik van halters en toestellen. Uit een webenquête uitgevoerd in het kader van het Blessure Informatie Systeem (BIS) van TNO, noemen fitnessers zelf dat een foutieve uitvoering, vermoeidheid, gebrek aan preventieve maatregelen zoals een warming-up en wellicht te vroeg weer starten met fitness na een eerdere blessure een rol spelen bij het ontstaan van de blessures. Veel blessures kunnen daarom voorkomen worden door een betere begeleiding en instructie.

Voor meer informatie over blessures, klik hier.