Wist je dat stress de meest voorkomende reden is voor ziekteverzuim? Dat wil je uiteraard voorkomen! Maar wat kun je het beste doen om te ontspannen? Een ochtend- en avondritueel kunnen hun steentje al bijdragen. Maar wat werkt nou echt? In dit artikel lees je 10 methoden om te ontspannen die wetenschappelijk zijn bewezen door Dina Spector.

10 methoden om te ontspannen

  1. Luister naar een ontspannend lied
    Het is bewezen dat het nummer ‘Weightless, geschreven door de band Marconi Union’ het beste helpt om te ontspannen. Het lied heeft een continu ritme van 60 beats per minute. Het continue ritme zorgt ervoor dat de hersengolven en hartritme zich aanpassen aan het ritme.
  2. Zoen met jouw geliefde
    Bij zoenen komt het hormoon oxytocine vrij. Het hormoon bestrijdt het stresshormoon cortisol. Het zorgt dat jij ervoor dat jij ontspannen bent na het zoenen.
  3. Kijk een grappige film
    Van lachen word je gelukkiger. Lachen zorgt ervoor dat je minder stress hebt. Lach jij veel, dan heb je minder cortisol (stresshormoon) in het lichaam.
  4. Ga naar een yogales
    Yoga zorgt ervoor dat de ademhaling wordt gecontroleerd. Tevens breng je jouw lichaam in houdingen die ervoor zorgen dat de spieren zich ontspannen. Yoga bestrijdt vermoeidheid, depressie en angst.

    Uit onderzoek onder vijftig geneeskundestudenten blijkt dat yoga leidt tot betere examenresultaten. De oorzaak is gezocht in een hogere concentratie, lagere irritatieniveaus en een positievere kijk op het leven. Dit zijn allemaal gevolgen van het beoefenen van yoga.
  5. Eet chocolade
    Per dag helpt 40 gram donkere chocolade om met stress om te gaan. Chocolade maakt in de hersenen de vrolijke stof bèta-endorfin aan.
  6. Leer jezelf een mentale ‘trigger’ aan
    Zorg ervoor dat jij jezelf ontspant voor een activiteit die stress kan veroorzaken. Leer jezelf een routine aan die jij gebruikt om te ontspannen. Je kunt zelf bepalen waar je ontspannen van wordt.
  7. Neem een huisdier
    Bewezen is dat mensen met huisdieren een lagere bloeddruk hebben. Daarnaast kun je troost vinden in de aanwezigheid van een hond of kat.
  8. Neem een borrel
    Af en toe een klein borreltje nuttigen, zorgt ervoor dat het stressniveau omlaag gaat. Let op, wanneer je teveel drink, slaap je ’s nachts minder goed.
  9. Pak een kauwgompje
    Onderzoek heeft aangetoond dat het kauwen op kauwgom goed is voor stress en jouw concentratie verhoogt. De hoeveelheid in je speeksel wordt verlaagd door het kauwen van kauwgom.
  10. Negeer je telefoon
    Uit onderzoek van de Britisch Psychological Society blijkt dat mensen ontzettend in de stress raken van het continu checken van hun telefoon. Het betreft het checken van persoonlijke berichten. Stress wordt veroorzaakt, omdat men zich genoodzaakt voelt om constant op de hoogte te blijven van wat er in hun sociale leven gebeurt.

Wil je voorkomen dat je van stress ziek wordt, zorg ervoor dat je voldoende ontspant en bovenstaande tips opvolgt.

Wilt u het artikel nog een keer lezen, kijk hier.

Comments are closed.