Category

MindFullness

Category

Wist je dat stress de meest voorkomende reden is voor ziekteverzuim? Dat wil je uiteraard voorkomen! Maar wat kun je het beste doen om te ontspannen? Een ochtend- en avondritueel kunnen hun steentje al bijdragen. Maar wat werkt nou echt? In dit artikel lees je 10 methoden om te ontspannen die wetenschappelijk zijn bewezen door Dina Spector.

10 methoden om te ontspannen

  1. Luister naar een ontspannend lied
    Het is bewezen dat het nummer ‘Weightless, geschreven door de band Marconi Union’ het beste helpt om te ontspannen. Het lied heeft een continu ritme van 60 beats per minute. Het continue ritme zorgt ervoor dat de hersengolven en hartritme zich aanpassen aan het ritme.
  2. Zoen met jouw geliefde
    Bij zoenen komt het hormoon oxytocine vrij. Het hormoon bestrijdt het stresshormoon cortisol. Het zorgt dat jij ervoor dat jij ontspannen bent na het zoenen.
  3. Kijk een grappige film
    Van lachen word je gelukkiger. Lachen zorgt ervoor dat je minder stress hebt. Lach jij veel, dan heb je minder cortisol (stresshormoon) in het lichaam.
  4. Ga naar een yogales
    Yoga zorgt ervoor dat de ademhaling wordt gecontroleerd. Tevens breng je jouw lichaam in houdingen die ervoor zorgen dat de spieren zich ontspannen. Yoga bestrijdt vermoeidheid, depressie en angst.

    Uit onderzoek onder vijftig geneeskundestudenten blijkt dat yoga leidt tot betere examenresultaten. De oorzaak is gezocht in een hogere concentratie, lagere irritatieniveaus en een positievere kijk op het leven. Dit zijn allemaal gevolgen van het beoefenen van yoga.
  5. Eet chocolade
    Per dag helpt 40 gram donkere chocolade om met stress om te gaan. Chocolade maakt in de hersenen de vrolijke stof bèta-endorfin aan.
  6. Leer jezelf een mentale ‘trigger’ aan
    Zorg ervoor dat jij jezelf ontspant voor een activiteit die stress kan veroorzaken. Leer jezelf een routine aan die jij gebruikt om te ontspannen. Je kunt zelf bepalen waar je ontspannen van wordt.
  7. Neem een huisdier
    Bewezen is dat mensen met huisdieren een lagere bloeddruk hebben. Daarnaast kun je troost vinden in de aanwezigheid van een hond of kat.
  8. Neem een borrel
    Af en toe een klein borreltje nuttigen, zorgt ervoor dat het stressniveau omlaag gaat. Let op, wanneer je teveel drink, slaap je ’s nachts minder goed.
  9. Pak een kauwgompje
    Onderzoek heeft aangetoond dat het kauwen op kauwgom goed is voor stress en jouw concentratie verhoogt. De hoeveelheid in je speeksel wordt verlaagd door het kauwen van kauwgom.
  10. Negeer je telefoon
    Uit onderzoek van de Britisch Psychological Society blijkt dat mensen ontzettend in de stress raken van het continu checken van hun telefoon. Het betreft het checken van persoonlijke berichten. Stress wordt veroorzaakt, omdat men zich genoodzaakt voelt om constant op de hoogte te blijven van wat er in hun sociale leven gebeurt.

Wil je voorkomen dat je van stress ziek wordt, zorg ervoor dat je voldoende ontspant en bovenstaande tips opvolgt.

Wilt u het artikel nog een keer lezen, kijk hier.

Ligt u weleens urenlang te piekeren?  Slaapt u slecht bij het vooruitzicht van een spannende of drukke dag? Iedereen slaapt wel eens slecht.  Wanneer u één of twee nachten slecht slaapt hoeft u zich geen zorgen te maken. Wanneer u elke nacht de klok op vier uur ziet springen en elke ochtend doodmoe wakker wordt is er meer aan de hand! Wellicht heeft u een slaapstoornis.

Wat is eigenlijk gezond slapen?

* Binnen een kwartier inslapen
* (Bijna) niet tussendoor wakker worden
* Een flinke hoeveelheid diepe slaap hebben in de eerste twee
slaapstadia ( van de vijf á zes gedurende de nacht)
* Ademhaling en hartritme zijn niet afwijkend
* Geen onrustige bewegingen
* De lichaamstemperatuur is tegen de ochtend het laagst (een halve
graad lager dan bij het naar bed gaan)
* Snel weer kunnen inslapen nadat men bijvoorbeeld even naar de wc is
geweest.

Lekker slapen in een hotel in Nederland, België, Frankrijk of Duitsland?

Steeds meer Nederlanders willen hun eetpatroon verbeteren: 41% wil gezonder eten. Tegelijk vindt 43% van de consumenten het moeilijk om dat voor elkaar te krijgen. Nederlanders hebben meer dan in het verleden behoefte aan informatie over gezonde en minder gezonde producten.


Bijna driekwart van de consumenten vindt het belangrijk dat fabrikanten voedingsmiddelen gezonder maken; zij vinden dat bijvoorbeeld kant-en-klaarmaaltijden en soepen minder zout kunnen. Maar liefst 2 op de 3 Nederlanders is ook bereid om iets meer te betalen voor een gezonder product. Dit blijkt uit het nieuwe onderzoek ‘Dagelijks eten’, uitgevoerd onder ruim 2200 consumenten door GfK in opdracht van het Voedingscentrum.

Lees verder op Health.nl

De meeste Nederlanders zijn volgens onderzoek tevreden met het combineren van werk en privé. Toch kan het voorkomen dat het even niet zo lekker meer loopt.

Deadlines op uw werk, kans op promotie, een nieuwe baas, openstaande interessante vacature intern. Allemaal redenen die stress zouden kunnen veroorzaken. Hieronder vindt u enkele tips om toch gezond te functioneren op uw werk, en ook daarbuiten.

  1. Gezond leven
    Sport regelmatig en let op uw voeding. Stress en andere psychische klachten hebben minder kans bij gezonde mensen.
  2. Deel uw zorgen
    Kunt u de hoeveelheid werk niet (meer) aan? Kunt u niet overweg met die naaste collega? Is uw werk niet uitdagend genoeg? Deeluw zorgen met bijvoorbeeld uw werkgever. Houdt het niet voor u, hierdoor zal uw gezondheid achteruitgaan.
  3. Uitdaging
    Wanneer u uw werk als een uitdaging ziet heeft u meer kans op plezier in uw werk. Als u de uitdaging mist kunt u wellicht binnen uw huidige werk een nieuwe uitdaging vinden.
  4. Balans tussen werk en privé
    Voldoende ontspanning is noodzakelijk. Besteed tijd aan uw partner, kinderen, familie en vrienden.
  5. Herken uw kwaliteiten en valkuilen
    Gezond blijven is ook een kwestie van uzelf kennen. Wat zijn de dingen waar u goed in bent? Wat zou u beter aan anderen kunnen overlaten?

Voor de mensen die (regelmatig) vergaderen hieronder enkele tips om het vergaderen te combineren met een ontspannende activiteit!

Business Body Balance – ontspan en relax tijdens een vergadering

Vitaal Vergaderen en Golfen in Midden Nederland

Bij Tacoyo werk je je in het zweet, maar tussendoor doe je ook oefeningen om diep te kunnen ontspannen. Je lichaam leert relaxen, verbrand tegelijkertijd vet en je bouwt je conditie op!

De naam Tacoyo klinkt als een mysterieuze vechtsport, maar het tegendeel is waar… Tacoyo staat voor Training, Ademhaling, Conditie, Ontspanning, Yoga en Omgaan met stress. Het is een unieke anti-stress- en trainingsmethode op muziek voor ons lichaam én geest. Een les duurt een uur en een kwartier en begint met een goede en rustige warming-up.

Anti-stress
De oefeningen bij Tacoyo zijn behoorlijk breed, zo gebruik gewrichten van 1 á 2kg, maak je roeibewegingen en tussendoor kom je tot rust met yoga. Tijdens de oefeningen worden er verschillende stijlen muziek afgespeeld, maar wat is er nou zo anti-stress aan? Het idee is dat je door de combinatie van in- en ontspanning beter kunt voelen waar de stress zich in je lichaam heeft vastgezet. Je bouwt spanning op en laat dat ook meteen weer los, met als uiteindelijke resultaat dat je tot een diepe ontspanning komt.

Voor wie?
Tacoyo is geschikt voor iedereen, dit komt doordat de oefeningen verschillend worden aangeboden: wel of niet getraind, jong of oud, man of vrouw, wel of niet ritmisch. Niet alleen mensen met een stressvolle baan of omstandigheden vinden baat bij de cursus Tacoyo. Naast (top)sporters en overheid maakt het bedrijfsleven er ook regelmatig gebruik van.

Waar en wanneer?
Tacoyo heeft een enorm succes, inmiddels zijn er vestigingen op 35 plaatsen met meer dan 5000 cursisten per jaar. Vind hier de dichtstbijzijnde Tacoyo vestiging bij jou in de buurt!

Mensen leven steeds langer en zijn gezonder dan ooit tevoren. Vrouwen worden gemiddeld 80 jaar en mannen leven gemiddeld 5 jaar korter.

Het is niet altijd uit te leggen waarom sommige mensen een hoge leeftijd bereiken, en anderen niet. Het kan genetisch bepaald zijn, het hangt af van de leefwijze en van gevaren waaraan we worden blootgesteld.

Veel mensen worden gezond en fit oud. Onze leefwijze is hierbij erg belangrijk. Door middel van voorzorgsmaatregelen treffen en acties te ondernemen kunnen we hier wel degelijk invloed op uitoefenen. De belangrijkste verandering in een leefwijze is stoppen met roken. Hiervoor is het nooit te laat! De conditie van uw hart en longen zal minder snel achteruitgaan en ook de kans op bepaalde soorten kanker vermindert.

Kijk voor het hele bericht op Senioren.nl