Category

Lichaam

Category

Zit je al voor langere tijd niet lekker in je vel? Dan kan het goed zijn om een keer met een psycholoog te gaan praten. De drempel om naar een psycholoog te gaan is voor veel mensen hoog. Want hoe vind je de juiste psycholoog? En hoe zit het met de kosten?

Niet lekker in je vel

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je niet lekker in je vel zit. Veelvoorkomende redenen zijn stress, een negatief zelfbeeld, relatieproblemen, angstklachten en trauma- of rouwverwerking.  Wat de reden ook is: het kan fijn zijn om hier met iemand over te praten. Misschien vind je het zelf lastig om te bepalen waarom je niet lekker in je vel zit. Een psycholoog kan jou dan helpen om erachter te komen waardoor je je zo voelt.  

Zelf een psycholoog uitkiezen

Voor psychologische hulp kan je in eerste instantie terecht bij je huisarts. Deze kan je eventueel doorverwijzen naar een specialist. Wil je liever zelf een psycholoog uitkiezen? Dat kan natuurlijk ook. Op Zorgkaart Nederland kun je ervaringen lezen van andere patiënten, dit kan helpen bij het maken van een goede keuze. Heb je een natura- of budgetverzekering? Check dan wel even of de psycholoog waar je voorkeur naar uitgaat ook een samenwerking heeft met jouw zorgverzekeraar. Anders kan het zijn dat je een deel van de kosten zelf moet betalen. Met een restitutieverzekering is dit niet nodig, hiermee heb je een vrije zorgkeuze.

Vergoeding zorgverzekering

Psychologische hulp wordt dus vergoed vanuit de basiszorgverzekering – zolang je een restitutiepolis hebt of de psycholoog een samenwerking heeft met jouw zorgverzekeraar. Wel valt psychologische hulp onder het eigen risico. Dit betekent dat je eerst een bedrag zelf moet betalen, voordat de behandelingen vergoed worden. Hoe hoog dit bedrag is, hangt af van het eigen risico dat je gekozen hebt. Het verplichte eigen risico in 2016 is € 385,-. Dit kun je zelf verhogen tot € 885,-. Bij veel zorgverzekeraars kun je het eigen risico tegenwoordig in termijnen betalen. Check wel even of dit bij jouw zorgverzekeraar ook het geval is. Wil je volgend jaar (ook) gebruikmaken van psychologische zorg? Pas hier dan je zorgverzekering op aan. Vergelijk zorgverzekeringen om erachter te komen welke verzekering het beste aansluit op jouw zorgwensen. 

1. Insmeren
Je handen insmeren met vette crème is één van de belangrijkste dingen om mooie handen en nagels te houden. Zo drogen ze niet uit en blijven ze altijd zacht en soepel. Vooral in koude periodes hebben veel mensen last van droge handen. Het beste is om s’avonds voor het slapen gaan de handen in te smeren met een vette crème en vervolgens katoenen handschoenen over de handen aan te doen. Zo kan de crème nog beter in de handen trekken.

2. Vijlen
Voor de nagels is het het mooiste om de nagels te vijlen in plaats van te knippen. Let bij het vijlen wel op in welke richting je vijlt. Vijl niet op en neer want zo gaan de nagels eerder kapot dan dat ze echt mooi worden. Heb je alle nagels gevijld? Dan is het handig om de nagels in een kommetje met lauw water en een scheutje olijfolie te leggen. Zo blijven de nagels mooi glimmend.

3. Nagelriemen
Je nagels groeien vanuit de nagelriemen. Daarom is het heel belangrijk dat de nagelriemen vrij zijn, zo kunnen de nagels veel beter en sneller groeien. Zo kun je voorzichtig met een klein houten stokje (bokkenpootje) de nagelriemen iets naar achteren duwen. De nagelriemen kunnen uitdrogen door zon, water en zeep. Voorkom dit door het gebruik van een goede handcrème.

Voor meer tips voor het verzorgen van de handen en nagels kijk op www.nsmbl.nl of www.rubriek.nl

Een goede conditie heeft een positief effect op uw lichaam en geest. Wanneer u regelmatig beweegt zult u zich beter voelen en er beter uitzien, en wellicht zult u langer leven.

Lichaamsbeweging heeft zowel lichamelijke als psychologische voordelen:

Lichamelijke voordelen
Hoe mee lichaamsbeweging u heeft, hoe sterker uw spieren zullen worden. De hart heeft de meeste baat bij lichaamsbeweging. Wanneer u met veel inspanning beweegt zal uw hartslag versnellen en zorgt ervoor dat uw hart het bloed sneller door uw lichaams zal pompen. Het hart wordt op deze manier sterker en zal daardoor nog beter gaan pompen. Ook worden de bloeddruk en cholesterolspiegel verlaagt.

Ook andere delen van uw lichaam zullen sterker worden: uw longen zullen door lichaamsbeweging beter gaan werken.

Door lichaamsbeweging worden uw spieren en botten sterker en de gewrichten worden soepeler. Wanneer u ouder wordt heeft dit een positief effect: voor oudere vrouwen is lichaamsbeweging een must. Na de overgang wordt de botmassa minder. Door lichaamsbeweging gaat het botverlies minder hard.

Door regelmatig te bewegen verlaagt u ook de kans op diabetes type 2 omdat uw lichaam suikers efficiënter zal gebruiken. Lichaamsbeweging zou ook beschermen tegen bepaalde typen kanker, zoals borst-, baarmoeder-, en darmkanker.

Door lichaamsbeweging kunt u ook afvallen omdat u calorieën verbrand.

Psychologische voordelen
Door te bewegen produceren uw hersenen endorfinen, een stof waardoor u zich prettiger en gelukkig voelt. Lichaamsbeweging kan hierdoor helpen bij een depressie, stress en spanningen. Uw geestelijke alertheid wordt ook verhoogt door te bewegen.

Fitness is een goede vorm van beweging. Kijk hiervoor in onze webgids!

Belgen met veel vrienden en familieleden uit de middenklasse, rapporteren een betere gezondheid dan wie veel vrienden en familieleden uit de arbeidersklasse heeft. Sociaal-economische ongelijkheden in het sociale netwerk vertalen zich dus in gezondheidsverschillen. De resultaten van dit onderzoek van de vakgroep Sociologie van de UGent zijn onlangs gepubliceerd in het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift Health & Place.

Niet enkel wie je bent, maar ook wie je kent
Uit voorgaand onderzoek bleek al dat de eigen sociaal-economische positie belangrijk is voor de gezondheid. Uit de studie bij 815 volwassenen in België, uitgevoerd door de sociologen Pieter-Paul Verhaeghe, Piet Bracke en Elise Pattyn van de Universiteit Gent, is nu aangetoond dat ook de sociale klasse van de vrienden en de familie van tel is voor de gerapporteerde gezondheid, onafhankelijk van de eigen sociale klasse en het eigen opleidingsniveau. De sociale klasse van kennissen blijkt dan weer niet belangrijk te zijn voor de gezondheid. Het zijn duidelijk de mensen die het dichtst bij een persoon staan, die het meeste invloed hebben op diens gezondheid. Dezelfde patronen heeft Pieter-Paul Verhaeghe onlangs ook vastgesteld bij een steekproef van meer dan 20.000 volwassenen in Engeland. Daar had de sociale klasse van vrienden en familie een nog veel grotere invloed op de gezondheid.

Meer materiële en emotionele steun van de middenklasse
De studie toont verder aan dat mensen meer op middenklassers kunnen rekenen voor materiële en emotionele steun dan op arbeiders, en dat deze sociale steun deels verantwoordelijk is voor de gezondheidsvoordelen. Omdat de (hogere) middenklasse sociaal-economisch sterker staat dan arbeiders, kunnen ze mensen ook beter helpen. Hoewel dit nog verder onderzocht moet worden, vermoeden de onderzoekers dat middenklassers meer hulp kunnen bieden bij het ontwikkelen van een gezond voedings- en bewegingspatroon, en bij de zoektocht naar  kwaliteitsvolle gezondheidszorg.

Ruimer belang van het sociale netwerk
Steeds meer onderzoek wijst op de bepalende rol van sociale netwerken voor tal van zaken. De sociaal-economische samenstelling van het sociale netwerk is niet enkel belangrijk voor de gezondheid, maar ook voor het vinden van een goede job, een kwaliteitsvolle woning of slaagkansen in het onderwijs. Steeds weer blijkt dezelfde ongelijkheid tussen mensen met een sociaal-economisch sterk netwerk en mensen met een sociaal-economisch zwak netwerk. Er moet volgens de onderzoekers dan ook naar gestreefd worden om mensen uit  verschillende sociaal-economische groepen meer met elkaar in contact te laten komen, maar idealiter worden  de sociaal-economische ongelijkheden direct aangepakt.

Elk jaar beginnen duizenden Nederlanders het jaar met goede voornemens, waarvan afvallen met stipt op nummer 1 staat. Mensen proberen eerst het ene dieet, en dan het andere. Ieder dieet heeft zijn eigen werking op ieder persoon, maar iedereen die echt wil afvallen komt er vroeg of laat achter dat een wonderdieet niet bestaat: je moet het echt zelf doen!

In de meeste discussies over verantwoord afvallen gaat het alleen over de hoeveelheid eten, terwijl het soort eten dat je eet als je aan het afvallen bent net zo belangrijk is. Het is natuurlijk de bedoeling dat ons lichaam voldoende voedingsstoffen binnen krijgt, zodat het de hele dag door goed kan functioneren.

Afvallen is pas echt verantwoord als het niet wordt gevolgd door aankomen, iedereen kent het beruchte jojo-effect. Een groot deel van de afvallers valt na een jaar weer hetzelfde gewicht als voor het afvallen, dit komt doordat het grootste gedeelte van de afvallers binnen het jaar weer zijn overgestapt naar hun oude gewoontes en er zo weer langzaam aan wat kilo’tjes bij komen.

Wilt u weten hoe u van uw oude gewoontes afkomt, klik dan hier.

Overweeg je om te beginnen aan een sapvastenkuur dan is het raadzaam dat niet te doen in een stressvolle periode waarin je niet zo lekker in je vel zit. Want het volgen van zo’n kuur vraagt natuurlijk wel wat van je lichaam. Eenmaal een kuur achter de rug kun je als beloning meer energie in ontvangst nemen. Je voelt je fitter en dat komt door de grondige reiniging van het lichaam.

Tijdens het vasten ondoet het lichaam zich van schadelijke afvalstoffen en overtollige vetten die in het lichaam zijn opgeslagen. Vooral het nuttigen van veel vlees, vet, suiker en alcohol in combinatie met roken en te weinig beweging zorgen voor een ophoping van afvalstoffen.

Een ongezonde huid, vermoeidheid, lusteloosheid, verkoudheid en menstruatieklachten zijn veel voorkomende klachten als gevolg van te veel afvalstoffen in ons lichaam.

Een sapvastenkuur heeft onder andere een positieve invloed op de lever, de nieren en de darmen. Zorg te allen tijde dat je je goed inleest voordat je aan zo’n kuurtje begint en dat jouw lichamelijke gesteldheid een kuur aan kan.

Voor meer informatie over de sapvastenkuur, klik hier.