Category

Lichaam

Category

1. Insmeren
Je handen insmeren met vette crème is één van de belangrijkste dingen om mooie handen en nagels te houden. Zo drogen ze niet uit en blijven ze altijd zacht en soepel. Vooral in koude periodes hebben veel mensen last van droge handen. Het beste is om s’avonds voor het slapen gaan de handen in te smeren met een vette crème en vervolgens katoenen handschoenen over de handen aan te doen. Zo kan de crème nog beter in de handen trekken.

2. Vijlen
Voor de nagels is het het mooiste om de nagels te vijlen in plaats van te knippen. Let bij het vijlen wel op in welke richting je vijlt. Vijl niet op en neer want zo gaan de nagels eerder kapot dan dat ze echt mooi worden. Heb je alle nagels gevijld? Dan is het handig om de nagels in een kommetje met lauw water en een scheutje olijfolie te leggen. Zo blijven de nagels mooi glimmend.

3. Nagelriemen
Je nagels groeien vanuit de nagelriemen. Daarom is het heel belangrijk dat de nagelriemen vrij zijn, zo kunnen de nagels veel beter en sneller groeien. Zo kun je voorzichtig met een klein houten stokje (bokkenpootje) de nagelriemen iets naar achteren duwen. De nagelriemen kunnen uitdrogen door zon, water en zeep. Voorkom dit door het gebruik van een goede handcrème.

Een goede conditie heeft een positief effect op uw lichaam en geest. Wanneer u regelmatig beweegt zult u zich beter voelen en er beter uitzien, en wellicht zult u langer leven.

Lichaamsbeweging heeft zowel lichamelijke als psychologische voordelen:

Lichamelijke voordelen
Hoe mee lichaamsbeweging u heeft, hoe sterker uw spieren zullen worden. De hart heeft de meeste baat bij lichaamsbeweging. Wanneer u met veel inspanning beweegt zal uw hartslag versnellen en zorgt ervoor dat uw hart het bloed sneller door uw lichaams zal pompen. Het hart wordt op deze manier sterker en zal daardoor nog beter gaan pompen. Ook worden de bloeddruk en cholesterolspiegel verlaagt.

Ook andere delen van uw lichaam zullen sterker worden: uw longen zullen door lichaamsbeweging beter gaan werken.

Door lichaamsbeweging worden uw spieren en botten sterker en de gewrichten worden soepeler. Wanneer u ouder wordt heeft dit een positief effect: voor oudere vrouwen is lichaamsbeweging een must. Na de overgang wordt de botmassa minder. Door lichaamsbeweging gaat het botverlies minder hard.

Door regelmatig te bewegen verlaagt u ook de kans op diabetes type 2 omdat uw lichaam suikers efficiënter zal gebruiken. Lichaamsbeweging zou ook beschermen tegen bepaalde typen kanker, zoals borst-, baarmoeder-, en darmkanker.

Door lichaamsbeweging kunt u ook afvallen omdat u calorieën verbrand.

Psychologische voordelen
Door te bewegen produceren uw hersenen endorfinen, een stof waardoor u zich prettiger en gelukkig voelt. Lichaamsbeweging kan hierdoor helpen bij een depressie, stress en spanningen. Uw geestelijke alertheid wordt ook verhoogt door te bewegen.

Fitness is een goede vorm van beweging. Kijk hiervoor in onze webgids!

Belgen met veel vrienden en familieleden uit de middenklasse, rapporteren een betere gezondheid dan wie veel vrienden en familieleden uit de arbeidersklasse heeft. Sociaal-economische ongelijkheden in het sociale netwerk vertalen zich dus in gezondheidsverschillen. De resultaten van dit onderzoek van de vakgroep Sociologie van de UGent zijn onlangs gepubliceerd in het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift Health & Place.

Niet enkel wie je bent, maar ook wie je kent
Uit voorgaand onderzoek bleek al dat de eigen sociaal-economische positie belangrijk is voor de gezondheid. Uit de studie bij 815 volwassenen in België, uitgevoerd door de sociologen Pieter-Paul Verhaeghe, Piet Bracke en Elise Pattyn van de Universiteit Gent, is nu aangetoond dat ook de sociale klasse van de vrienden en de familie van tel is voor de gerapporteerde gezondheid, onafhankelijk van de eigen sociale klasse en het eigen opleidingsniveau. De sociale klasse van kennissen blijkt dan weer niet belangrijk te zijn voor de gezondheid. Het zijn duidelijk de mensen die het dichtst bij een persoon staan, die het meeste invloed hebben op diens gezondheid. Dezelfde patronen heeft Pieter-Paul Verhaeghe onlangs ook vastgesteld bij een steekproef van meer dan 20.000 volwassenen in Engeland. Daar had de sociale klasse van vrienden en familie een nog veel grotere invloed op de gezondheid.

Meer materiële en emotionele steun van de middenklasse
De studie toont verder aan dat mensen meer op middenklassers kunnen rekenen voor materiële en emotionele steun dan op arbeiders, en dat deze sociale steun deels verantwoordelijk is voor de gezondheidsvoordelen. Omdat de (hogere) middenklasse sociaal-economisch sterker staat dan arbeiders, kunnen ze mensen ook beter helpen. Hoewel dit nog verder onderzocht moet worden, vermoeden de onderzoekers dat middenklassers meer hulp kunnen bieden bij het ontwikkelen van een gezond voedings- en bewegingspatroon, en bij de zoektocht naar  kwaliteitsvolle gezondheidszorg.

Ruimer belang van het sociale netwerk
Steeds meer onderzoek wijst op de bepalende rol van sociale netwerken voor tal van zaken. De sociaal-economische samenstelling van het sociale netwerk is niet enkel belangrijk voor de gezondheid, maar ook voor het vinden van een goede job, een kwaliteitsvolle woning of slaagkansen in het onderwijs. Steeds weer blijkt dezelfde ongelijkheid tussen mensen met een sociaal-economisch sterk netwerk en mensen met een sociaal-economisch zwak netwerk. Er moet volgens de onderzoekers dan ook naar gestreefd worden om mensen uit  verschillende sociaal-economische groepen meer met elkaar in contact te laten komen, maar idealiter worden  de sociaal-economische ongelijkheden direct aangepakt.

Elk jaar beginnen duizenden Nederlanders het jaar met goede voornemens, waarvan afvallen met stipt op nummer 1 staat. Mensen proberen eerst het ene dieet, en dan het andere. Ieder dieet heeft zijn eigen werking op ieder persoon, maar iedereen die echt wil afvallen komt er vroeg of laat achter dat een wonderdieet niet bestaat: je moet het echt zelf doen!

In de meeste discussies over verantwoord afvallen gaat het alleen over de hoeveelheid eten, terwijl het soort eten dat je eet als je aan het afvallen bent net zo belangrijk is. Het is natuurlijk de bedoeling dat ons lichaam voldoende voedingsstoffen binnen krijgt, zodat het de hele dag door goed kan functioneren.

Afvallen is pas echt verantwoord als het niet wordt gevolgd door aankomen, iedereen kent het beruchte jojo-effect. Gemiddeld hebben 75 tot 90% van de afvallers na een jaar weer hetzelfde gewicht als voor het afvallen, dit komt doordat het grootste gedeelte van de afvallers binnen het jaar weer zijn overgestapt naar hun oude gewoontes en er zo weer langzaam aan wat kilo’tjes bij komen.

Uit onderzoek blijkt dat de Britse vrouwen zich het meest sexy voelen met het dragen van parfum. 

Uit het onderzoek kwam een top 5 naar voren waardoor de Britse vrouw zich het meest sexy voelt. Op nummer twee staat de altijd vrolijke glimlach, gevolgd door mooi gelakte nagels. Op nummer vier staan de highlights in het haar. Op de vijfde en tevens laatste plaats staat het mooi gestijlde haar.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat de Britse vrouw zich één keer in de week onweerstaanbaar voelt, namelijk op de zaterdagavond. De meeste vrouwen staan voordat ze uitgaan uren voor de spiegel en maken zich pas op als ze eerst een hete douche gehad hebben.

Ook het krullen van het haar, bruin zonder zon en net geharste benen vinden de vrouwen erg belangrijk om sexy te kunnen zijn.

Overweeg je om te beginnen aan een sapvastenkuur dan is het raadzaam dat niet te doen in een stressvolle periode waarin je niet zo lekker in je vel zit. Want het volgen van zo’n kuur vraagt natuurlijk wel wat van je lichaam. Eenmaal een kuur achter de rug kun je als beloning meer energie in ontvangst nemen. Je voelt je fitter en dat komt door de grondige reiniging van het lichaam.

Tijdens het vasten ondoet het lichaam zich van schadelijke afvalstoffen en overtollige vetten die in het lichaam zijn opgeslagen. Vooral het nuttigen van veel vlees, vet, suiker en alcohol in combinatie met roken en te weinig beweging zorgen voor een ophoping van afvalstoffen.

Een ongezonde huid, vermoeidheid, lusteloosheid, verkoudheid en menstruatieklachten zijn veel voorkomende klachten als gevolg van te veel afvalstoffen in ons lichaam.

Een sapvastenkuur heeft onder andere een positieve invloed op de lever, de nieren en de darmen. Zorg te allen tijde dat je je goed inleest voordat je aan zo’n kuurtje begint en dat jouw lichamelijke gesteldheid een kuur aan kan.