Category

InnerBeauty

Category

Uit onderzoek onder 45 tot 75-jarigen blijkt dat mensen gezonder willen leven, maar niet weten hoe. De Leefstijltest is ontwikkeld om mensen aan te zetten en te helpen om zélf in actie te komen voor de preventie van diabetes, hart- en vaatziekten en nierschade. Na het invullen van een vragenlijst ontvangt de deelnemer op maat gesneden tips en adviezen om waar nodig aan de slag te gaan met verbetering van de leefstijl.

Steeds meer mensen krijgen suikerziekte (diabetes), hart- en vaatziekten en nierschade. Roken, een ongezond voedingspatroon en te weinig bewegen zijn belangrijke veroorzakers. Ook erfelijke factoren kunnen een rol spelen. Deze chronische ziekten hebben grote invloed op de kwaliteit van leven en de gezondheidszorg. Mensen willen graag de leefstijl aanpassen om zo het risico op het verkrijgen van deze ziekten te verkleinen. Maar op eigen kracht is dat vaak niet eenvoudig. Ziekten voorkomen vraagt duidelijk om méér dan kennis alleen. De GRATIS Leefstijltest is een betrouwbaar middel om mensen daarbij te helpen.

Uit de test worden twee dingen duidelijk: Hoe zit het met mijn leefstijl? En wat kan ik doen? Mensen kunnen de test zelf doen, thuis of op advies van de huisarts of bedrijfsarts. De test start met een vragenlijst over de gezondheid en leefstijl: beweging, voeding, alcohol, roken en stress. De deelnemer krijgt een persoonlijk advies over hoe de leefstijl te veranderen naar een meer gezondere. Dit advies sluit aan bij de gewoonten en voorkeuren die de deelnemer zelf aangeeft. Hij of zij kiest vervolgens zelf wat aan te pakken en op welke manier. Mensen die gemotiveerd zijn om met hun leefstijl aan de slag te gaan, zijn met de Leefstijltest verzekerd van een samenhangend, volledig, persoonlijk en betrouwbaar advies.

De Leefstijltest is ontwikkeld binnen Het Samenwerkingsverband PreventieConsult Cardiometabool Risico in samenwerking met het kennisinstituut het NIPED. Het samenwerkingsverband bestaat uit de Hartstichting, Diabetes Fonds, Nierstichting en de beroepsorganisaties van huisartsen en bedrijfsartsen. De gezamenlijke organisaties willen mensen handvatten bieden om toch de moeilijke stap te zetten naar een gezondere leefstijl.

Voor meer informatie: www.testuwleefstijl.nl

Afvallen zonder te bewegen of te sporten gaat niet op. Of u het leuk vindt of niet, in beweging komen moet!

Dat wil niet zeggen dat u direct als een ongeleid projectiel de sportschool in moet of de bossen onveilig moet maken. Dit fanatisme wordt namelijk niet beloond met het verlies van een grote hoeveelheid kilo’s. Te veel en niet begeleid sporten kan leiden tot spierpijn en in het ergste geval staat dit u zo tegen dat u er al de brui aan geeft voordat u de smaak te pakken heeft kunnen krijgen.

Het geheim zit in langzaam en gedegen extra lichamelijke activiteit opbouwen. Probeer uiteindelijk, na deze opbouwfase, minimaal een half uur per dag of 3,5 uur per week te sporten. Dit heeft u nodig voor een optimale gezondheid, het kwijtraken van voldoende afvalstoffen en het soepel houden van de aderen. Met sporten en goed bewegen verhoogt u de hartslag en daar gaat het eigenlijk om. Een verhoogde hartslag herkent u aan een snellere ademhaling en u gaat onherroepelijk zweten.

Sportieve tips

  • Zet grote spiergroepen aan het werk
    Kies bij voorkeur een sport waarbij u grote spiergroepen gebruikt. Dit zijn alle sporten waarbij u zichzelf moet voortbewegen, zoals hardlopen en zwemmen. Bij dergelijke sporten zult u de meeste calorieën verbranden.
  • Niet te fanatiek maar met beleid
    Té intensieve beweging is nadelig omdat er meer spierweefsel verbrand wordt in plaats van vetweefsel. De spieren worden daardoor kleiner en de hoeveelheid vet blijft gelijk. Bovendien ben je bij een overbelasting van de spieren gevoeliger voor het krijgen van blessures.
  • Leef je af en toe uit
    Wel is het goed om je af en toe een paar minuutjes helemaal uit te leven. Intensieve beweging stimuleert de productie van het groeihormoon en daarmee de vetverbranding.
  • Alle beweging is meegenomen
    Dus neem eens de trap in plaats van de lift, fiets naar de supermarkt, loop naar de bushalte en als je een hond hebt, doe hem dan een plezier met een extra wandeling. Zulke activiteiten zijn makkelijk in te passen in het dagelijks leefpatroon omdat ze weinig tijd kosten. En opgeteld bij elkaar, kunnen ze een aanzienlijke ’sportbijdrage’ leveren.
  • Gewicht heffen
    Gewicht heffen heeft minder effect op de vetverbranding, maar het heeft wel invloed op de spieropbouw. Om deze reden kan het gebruik van dergelijke fitnessapparaten een gunstige invloed hebben op het verhogen van de stofwisseling.
  • Zoek een sportmaatje
    Een sportactiviteit is leuker en gezelliger samen met vrienden of vriendinnen. Bovendien fungeren trainingsmaatjes als een goede stok achter de deur en wil iedereen met een beetje ego niet voor ze onderdoen wat de sportieve prestaties aangaat.
  • Goed drinken
    Door te sporten transpireert u en verliest u vocht. Blijf goed drinken om het vochtgehalte aan te vullen en het lichaam te zuiveren.

Beweging tijdens werk
Een baan met veel lichamelijke activiteiten maakt extra sporten of bewegen minder noodzakelijk.
Wanneer dat niet het geval is, verander dan de omstandigheden. Zet bijvoorbeeld de printer verder van uw bureau of drink meer zodat u vaker gedwongen wordt om te lopen richting printer, wc of keuken.

Sport/beweging en voeding
Sport en beweging hebben een groot effect op allerlei processen in het lichaam. Daarom is een goede voeding noodzakelijk voor het handhaven van een optimale gezondheid. Lekker bewegen maar daarnaast ongezond eten is natuurlijk niet bevorderlijk voor uw gewicht en gezondheid.

Vitamines
Sport u regelmatig tot veel? Zorg dan dat u extra voedingsmiddelen eet die rijk zijn aan vitamine A, C en E. Door het hoge zuurstofgebruik tijdens het trainen, ontstaan er giftige stoffen (vrije radicalen), die gezonde cellen kunnen aantasten. Vitamines vangen deze giftige stoffen en verminderen daarmee het schadelijke effect.

Spieren in relatie tot eiwitten
Spieren zijn opgebouwd uit eiwitten. Eet daarom voldoende eiwit om het spierweefsel te onderhouden of om het op te bouwen. De meeste mensen eten genoeg eiwit dus eiwitpreparaten – te koop op sportscholen- zijn dan ook vaak overbodig. Alleen veganisten, vegetariërs en mensen die minder eten vanwege de slanke lijn kunnen wat extra eiwit gebruiken.