Category

Health

Category

Uit onderzoek onder 45 tot 75-jarigen blijkt dat mensen gezonder willen leven, maar niet weten hoe. De Leefstijltest is ontwikkeld om mensen aan te zetten en te helpen om zélf in actie te komen voor de preventie van diabetes, hart- en vaatziekten en nierschade. Na het invullen van een vragenlijst ontvangt de deelnemer op maat gesneden tips en adviezen om waar nodig aan de slag te gaan met verbetering van de leefstijl.

Steeds meer mensen krijgen suikerziekte (diabetes), hart- en vaatziekten en nierschade. Roken, een ongezond voedingspatroon en te weinig bewegen zijn belangrijke veroorzakers. Ook erfelijke factoren kunnen een rol spelen. Deze chronische ziekten hebben grote invloed op de kwaliteit van leven en de gezondheidszorg. Mensen willen graag de leefstijl aanpassen om zo het risico op het verkrijgen van deze ziekten te verkleinen. Maar op eigen kracht is dat vaak niet eenvoudig. Ziekten voorkomen vraagt duidelijk om méér dan kennis alleen. De GRATIS Leefstijltest is een betrouwbaar middel om mensen daarbij te helpen.

Uit de test worden twee dingen duidelijk: Hoe zit het met mijn leefstijl? En wat kan ik doen? Mensen kunnen de test zelf doen, thuis of op advies van de huisarts of bedrijfsarts. De test start met een vragenlijst over de gezondheid en leefstijl: beweging, voeding, alcohol, roken en stress. De deelnemer krijgt een persoonlijk advies over hoe de leefstijl te veranderen naar een meer gezondere. Dit advies sluit aan bij de gewoonten en voorkeuren die de deelnemer zelf aangeeft. Hij of zij kiest vervolgens zelf wat aan te pakken en op welke manier. Mensen die gemotiveerd zijn om met hun leefstijl aan de slag te gaan, zijn met de Leefstijltest verzekerd van een samenhangend, volledig, persoonlijk en betrouwbaar advies.

De Leefstijltest is ontwikkeld binnen Het Samenwerkingsverband PreventieConsult Cardiometabool Risico in samenwerking met het kennisinstituut het NIPED. Het samenwerkingsverband bestaat uit de Hartstichting, Diabetes Fonds, Nierstichting en de beroepsorganisaties van huisartsen en bedrijfsartsen. De gezamenlijke organisaties willen mensen handvatten bieden om toch de moeilijke stap te zetten naar een gezondere leefstijl.

Voor meer informatie: www.testuwleefstijl.nl

Heerlijk ontspannen! Wie wil dat nou niet? Met name in de huidige, stressvolle samenleving van nu. Laat u eens verwennen door een massage of een heerlijke pakking! Na deze ontspannende behandelingen volgt de geestelijke rust vanzelf.

Een beautydag (in eigen land) wordt steeds populairder. De ene kuuroord opent de deuren of de andere staat alweer gereed om te openen. Dit is ook niet zo gek. Een beautydag is het hele jaar mogelijk! Ook steeds meer mannen voelen geen schaamte meer om een beautydag of – weekend te ondergaan. En gelijk hebben ze! Is het niet de wens van iedereen om eens volledig te relaxen?

Aangezien er steeds meer kuuroorden bijkomen, en lang niet elk kuuroord evenveel kwaliteit biedt, is het verstandig van tevoren te bedenken wat het doel is van uw bezoek. In tegenstelling tot Duitsland zijn er in Nederland zijn er geen eisen voor een kuuroord om je “kuuroord” te mogen noemen. Volgens Duitse begrippen zijn er in Nederland momenteel 4 echte kuuroorden:

  1. Sanadome Nijmegen
  2. Thermaalbad Arcen
  3. Thermae 2000
  4. Fontana Bad Nieuweschans
Deze 4 kuuroorden beschikken allemaal over thermaalbaden. Een bad met een temperatuur van 21 graden (bij de bron) en die gevuld is met bronwater dat mineralen bevat en een positieve werking heeft op allerlei huid- en spierziektes, maar ook bij ontstekingen.
Bij een aantal kuuroorden kunt u ook overnachten, en anders is er wel een hotel in de buurt. Hoe uitgerust u na zo’n dag ook bent, om weer helemaal terug naar huis te rijden ziet u aan het einde van de dag misschien ook niet zitten.
Geregeld zijn er leuke aanbiedingen te vinden! Ook kunt u hier terecht voor een bezoek aan de sauna, badkledingdag, gezichtsbehandeling, yoga en nog veel meer!

Lichaam reinigen en ontstressen met een sapkuur

De kou is uit de lucht, letterlijk en figuurlijk. Nederlanders gaan massaal aan de sapkuur om te ontstressen, af te vallen en de afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen. Sapkuren is de lifestyle trend voor deze zomer.

Sapjes drinken en veel bewegen in de buitenlucht. De hometrainer heeft afgedaan. Het nieuwe sapkuren is een wandeling op het strand, wellness, en tussendoor genieten van de bruisende golven terwijl een fruitsapje gedronken wordt.

‘Tijd voor jezelf betekent voor veel mensen tijd aan zee. Het is een combinatie van relaxen en aan jezelf werken op twee manieren. Alleen maar sporten om die kilo’s kwijt te raken is uit. De mensen willen lichamelijk en mentaal fit worden. Niet alleen het buikje, maar ook de mindset wil men veranderen in een sixpack’, vertel Arno Sanders, voedingsdeskundige en coach van Tijd aan Zee, het nieuwe Sapkuren.

Beeld verschoven

Het beeld wat over sapkuren en sapvasten ontstond is honderdtachtig graden gedraaid. Van vies, ongezond en zweverig is het verschoven naar smaakvol, healthy en concrete resultaten. ‘Het nieuwe, en daarmee de angst, is eraf. De groep mensen die het aandurfden hebben ervaren wat het met hen doet en dat zien anderen. Het bevalt en dat pikt men op’, verklaart Arno Sanders de verschuiving. ‘Onder jongeren is het drinken van fruit en groentesappen een steeds groter wordende trend, de juicebars zie je steeds meer in het straatbeeld verschijnen. Daardoor ontstaat toch langzamerhand een verschuiving in het denken van mensen. En dat wordt steeds meer zichtbaar.’

Professioneel sapkuren

Sanders begeleidt meer en meer mensen die professioneel willen sapvasten middels een sapkuur. ‘Vooral voor mensen die willen doorzetten en daarbij hulp kunnen gebruiken is dit zeer aan te raden. Af en toe een sapje in plaats van gewoon eten drinken is onvoldoende. Hier wil je serieus mee aan de slag gaan’, zegt Sanders.

‘Tijdens een sapkuur wordt onder professionele begeleiding de opgehoopte afvalstoffen uit het lichaam verwijderd. Dat doen we door gedurende een periode van ongeveer een week alleen groente- en fruitsappen, water en thee te nuttigen. Ook verrichten we lichte fysieke inspanning en mentale ontspanning zodat zowel lichaam als geest tot rust komen. Dat is afzien, maar zonder strijd geen overwinning. En wanneer men overwint, ervaart men de eigen kracht en een enorme energieboost.’

Bron: Tijd aan Zee – via Nieuwsbank

Ondanks dat veel mensen redelijk op gewicht zijn, houden ze soms hun dikke buik. Bij stevig afslanken wil die dikke buik soms slecht weg. Het oefenen van de buikspieren maakt de spieren sterker en laat de buik minder uitzakken, maar het buikvet gaat daarmee nauwelijks weg. Een hardnekkig dikkere buik wordt veelal veroorzaakt door te weinig inname van de juiste voedingsvezels. De Gezondheidsraad adviseert 35 gram voedingsvezels per dag, terwijl de Nederlander slechts zo`n 18 gram binnenkrijgt. En dat is veelste weinig. Het nuttigen van meer en van de juiste voedingsvezels kan bijdragen aan en zorgdragen voor een slankere taille. We leggen uit:

De nuttige werking van meer en de juiste voedingsvezels
De juiste voedingsvezels leveren weinig calorieën. Daarnaast kunnen ze vele malen zwellen waardoor ze een verzadigend gevoel geven. Ze bevorderen de darmwerking en zorgen mede voor een gezonde darmflora (aanwezigheid van de juiste bacteriën). Ten slotte adsorberen ze als een spons slechte stoffen zoals cholesterol en zout.

De dikke darm wordt steeds dunner
Ongeveer 95% van het voedsel wat we innemen wordt verteerd en opgenomen in de dunne darm (de dunne darm bestaat uit duodenum, jejunum en ileum). Die dunne darm zit in de buurt van de navel. De overige, de 5% niet-verteerde stoffen, komen in de dikke darm terecht. De dikke darm zit in de buik verder naar onderen en naar achteren. De darmflora leeft van de niet-verteerde stoffen. Door de gezondere voeding bevatte vroeger, zo`n 50 jaar geleden en nog eerder, de dikke darm (colon) zo`n 4 kg darmflora (vandaar de naam `dikke darm`), heden ten dage bevat die dikke darm slechts zo`n 2 kg darmflora. Daardoor is de dikke darm dunner geworden. Logisch want de voeding van de darmflora met voedingsvezels is gehalveerd (zie opmerking Gezondheidsraad).

De dunne darm en haar omgeving wordt steeds dikker, dus uw buik ook!
Doordat de voeding steeds meer bestaat uit gemakkelijk verteerbare stoffen, zoals uit pure suiker, puur vet, pure eiwitten (en uit alcohol niet te vergeten), wordt steeds meer verteerd en opgenomen in die dunne darm. Om de calorieën van die overvloedige energierijke producten, zoals uit suikers, vetten, eiwitten en alcohol, gemakkelijk te kunnen opslaan is het logisch dat dit gedeeltelijk plaatsvindt in de buurt, waar de dunne darm zich bevindt en dat is in de buurt van de navel en in de lever. Dat is dus te zien aan de buik.

Op naar een slankere taille
Spring nog kieskeuriger met voedsel om. Eet minder producten met suikers, vetten en eiwitten (enkele voorbeelden; vermijd witbrood, koekjes, gefrituurde producten en dergelijke) en drink minder energierijke drankjes, zoals frisdrank met suiker of drankjes met alcohol en eet meer producten die rijk zijn aan voedingsvezels (enkele voorbeelden; volkoren producten, rauwe groenten, fruit, zemelen en dergelijke). Mocht u te weinig voedingsvezels nuttigen of u vindt die producten gewoon niet lekker, gebruik dan wel juiste voedingsvezels supplementen, bijvoorbeeld Nutra-Pre van 2PreVenT2 (zie; www.2prevent2-shop.nl). In geval van obstipatie, gebruik dan Obsti-Pre en in geval van diarree gebruik dan Diar-Pre. Met meer en de juiste voedingsvezels, voldoende water verkrijgt u weer een slankere taille. Het trainen van de buikspieren draagt zeker bij aan een strakkere taille.
Weg met die dikke buik!

ir. Rien Vervoort; voedingsfysioloog en nutritionist
zie ook; www.obstipatie.nu

Bij Tacoyo werk je je in het zweet, maar tussendoor doe je ook oefeningen om diep te kunnen ontspannen. Je lichaam leert relaxen, verbrand tegelijkertijd vet en je bouwt je conditie op!

De naam Tacoyo klinkt als een mysterieuze vechtsport, maar het tegendeel is waar… Tacoyo staat voor Training, Ademhaling, Conditie, Ontspanning, Yoga en Omgaan met stress. Het is een unieke anti-stress- en trainingsmethode op muziek voor ons lichaam én geest. Een les duurt een uur en een kwartier en begint met een goede en rustige warming-up.

Anti-stress
De oefeningen bij Tacoyo zijn behoorlijk breed, zo gebruik gewrichten van 1 á 2kg, maak je roeibewegingen en tussendoor kom je tot rust met yoga. Tijdens de oefeningen worden er verschillende stijlen muziek afgespeeld, maar wat is er nou zo anti-stress aan? Het idee is dat je door de combinatie van in- en ontspanning beter kunt voelen waar de stress zich in je lichaam heeft vastgezet. Je bouwt spanning op en laat dat ook meteen weer los, met als uiteindelijke resultaat dat je tot een diepe ontspanning komt.

Voor wie?
Tacoyo is geschikt voor iedereen, dit komt doordat de oefeningen verschillend worden aangeboden: wel of niet getraind, jong of oud, man of vrouw, wel of niet ritmisch. Niet alleen mensen met een stressvolle baan of omstandigheden vinden baat bij de cursus Tacoyo. Naast (top)sporters en overheid maakt het bedrijfsleven er ook regelmatig gebruik van.

Waar en wanneer?
Tacoyo heeft een enorm succes, inmiddels zijn er vestigingen op 35 plaatsen met meer dan 5000 cursisten per jaar. Vind hier de dichtstbijzijnde Tacoyo vestiging bij jou in de buurt!

Nederlanders vinden gezondheid een van de belangrijkste waarden in het leven. Materiële welvaart, hobby’s en vakanties vinden ze het minst belangrijk, maar daaraan besteden ze wel het meeste geld, en aan gezondheid het minste. Dat blijkt uit het onderzoek ‘De waarde van de zorg’, dat de NVZ vereniging van ziekenhuizen heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau Synovate.

Nederland wil topzorg
Nederlanders vinden dat goede gezondheidszorg voor iedereen hoort bij hun land en dat het bijdraagt aan de economie. Bij de ambitie om topzorg te leveren hoort meer geld, maar daar willen de meeste mensen niet zelf voor opdraaien. Wanneer men meer zou moeten betalen voor gezondheidszorg, omdat er steeds meer succesvolle behandelingen komen, ziet men dat niet als teken van economische voorspoed maar als een lastenverzwaring. Wanneer men meer geld voor vakanties te besteden heeft ziet men dat wel als teken van een gunstig economisch tij.

Het hele artikel is te lezen op Health.nl

Smoothie recepten worden steeds populairder bij mensen om meer groenten en fruit toe te voegen aan hun dieet. Met smoothies, kunt u gemakkelijk de aanbevolen porties fruit en groenten binnenkrijgen, zonder de moeite die het kost als u op gebruikelijke wijze fruit en groenten zou eten. Als u smoothies toevoegt aan uw dagelijkse dieet, is het mogelijk om gewicht te verliezen op een snelle en gezonde manier.

Zelfgemaakte smoothies zijn een uitstekende manier om fruit, yoghurt en melk te combineren waardoor een smoothie boordevol met voedingsstoffen zitten zonder de toegevoegde calorieën.

Het is belangrijk op te merken dat een commerciële smoothie waarschijnlijk niet zo veel voordeel heeft voor u, omdat ze meer calorieën en suikers bevatten dan een zelfgemaakte smoothie en uw gewichtsverlies niet bevorderd.

Binnen het gezin is het bereiden van smoothies ook een geweldige manier om uw kinderen de benodigde groenten en fruit binnen te laten krijgen die ze anders niet zouden krijgen. Een smoothie is niet alleen gezond maar ook heel erg lekker. En het is een leuke manier om uw kinderen te betrekken bij het keukenwerk wanneer u de een smoothie maakt.

Het belangrijkste van smoothie recepten is dat al het goede van groenten en fruit gebruikt wordt zonder verlies van rijke voedingsbestandsdelen en vitaminen. In tegenstelling tot vruchtensappen maken smoothies gebruik van de pulp van fruit en groenten. De pulp is een uitstekende bron van vezels die u sneller een vol gevoel geeft, zodat u minder snel naar tussendoortjes zult grijpen en sneller gewicht verliest.

Smoothies stellen je lichaam ook in staat om voedsel te verteren, afvalstoffen te elimineren en een goede gezondheid te verkrijgen. Voor een goede gezondheid is het is belangrijk om gewicht te verliezen en met smoothies kunt u dit op een gezonde manier bereiken.

Zelfgemaakte smoothies kunnen worden gemaakt van een verscheidenheid aan gezonde ingrediënten en melk of yoghurt zijn een geweldige toevoeging om romige smoothies maken. Gebruik weinig vette ingrediënten en gebruik honing als natuurlijke zoetstof, of kunstmatige zoetstoffen in plaats van suiker en kijk hoe je overgewicht afneemt wanneer je op de weegschaal stapt.

Door alle voedingsstoffen die ze bevatten zijn bladgroenten zoals kool, wortelen, selderij, asperges en zelfs groenten als broccoli en bloemkool zijn uitstekend geschikt om toe te voegen aan smoothies. Groenten zijn onmisbaar uw lichamelijke gezondheid en ook uw huid, haar en nagels worden beschermd tegen vroegtijdige veroudering.

Met al deze voordelen op een rijtje, waarom zou u niet smoothies toevoegen aan je dagelijkse dieet? U kunt gebruik maken van smoothies als een snack of dessert. U kunt ze ook gebruiken als vervanging van een maaltijd voor een snellere gewichtsafname. Als u ’s morgens niet zo veel tijd heeft om te eten is een smoothie een uitstekende ontbijt. De bereidingstijd is minimaal en u zorgt ervoor dat u een gezond en voedzaam ontbijt binnen krijgt.

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag en maakt het mogelijk om uw stofwisseling te verhogen waardoor er meer calorieën worden verbrand. Sla deze maaltijd dus niet over als je gewicht wilt verliezen en met een smoothie op dit moment zorgt u ervoor dat je je stofwisseling een kickstart geeft je aan het begin van de dag.

Maak met zelfgemaakte smoothies een gezonde start met breng veel variatie in de verscheidenheid van smoothie recepten zodat deze eettgewoonte je niet gaat vervelen.

Overweeg je om te beginnen aan een sapvastenkuur dan is het raadzaam dat niet te doen in een stressvolle periode waarin je niet zo lekker in je vel zit. Want het volgen van zo’n kuur vraagt natuurlijk wel wat van je lichaam. Eenmaal een kuur achter de rug kun je als beloning meer energie in ontvangst nemen. Je voelt je fitter en dat komt door de grondige reiniging van het lichaam.

Tijdens het vasten ondoet het lichaam zich van schadelijke afvalstoffen en overtollige vetten die in het lichaam zijn opgeslagen. Vooral het nuttigen van veel vlees, vet, suiker en alcohol in combinatie met roken en te weinig beweging zorgen voor een ophoping van afvalstoffen.

Een ongezonde huid, vermoeidheid, lusteloosheid, verkoudheid en menstruatieklachten zijn veel voorkomende klachten als gevolg van te veel afvalstoffen in ons lichaam.

Een sapvastenkuur heeft onder andere een positieve invloed op de lever, de nieren en de darmen. Zorg te allen tijde dat je je goed inleest voordat je aan zo’n kuurtje begint en dat jouw lichamelijke gesteldheid een kuur aan kan.

 

Veel vrouwen krijgen zelf (of in hun familie) te maken met borstkanker. Hoe ga je daar mee om? Waarom is het doen van borstzelfonderzoek zo belangrijk en wat doet de stichting Pink Ribbon allemaal?

Borstkanker in de familie, wat nu?
Zojuist heb je van je moeder gehoord dat je tante borstkanker heeft. Ze is de zus van je moeder en je maakt je zorgen. Is de kans nu groot dat ik ook borstkanker krijg? Voor al je vragen en zorgen kun je terecht op de website Diagnoseborstkanker.nl

Het belang van borstzelftonderzoek!
Er zijn vrouwen die denken dat “borstkanker hen niet overkomt”. Laat deze gedachte meteen varen, want ook JOU kan het overkomen! Waarom het doen van borstzelfonderzoek zo ontzettend belangrijk is? Kijk op de website Borstkanker.nl Wist je trouwens dat bij vrouwen tusen de 30 en 59 jaar borstkanker doodsoorzaak nummer 1 is? Als je dat weet, realiseer je dan extra het belang van borstzelfonderzoek, want je kunt er je eigen leven mee redden!

De stichting Pink Ribbon
Sinds een aantal jaren is de stichting Pink Ribbon actief. Het voornaamste doel van deze stichting is de bewustwording rondom borstkanker. Oktober is al een tijdje de “borstkankermaand” en dan wordt er extra aandacht besteed aan deze ziekte. Naar de website? Pinkribbon.nl