Mensen kunnen nu vaker een kleinere maat kleren dragen dan vroeger. Maar dat komt niet omdat mensen steeds dunner worden, maar dat komt omdat de kledingmaten steeds groter worden. 

Dat blijkt uit een onderzoek van het Britse tijdschrift The Economist. Het tijdschrift noemt het ‘Size Inflation’. Het gaat hierbij vooral om vrouwenkleding, maar ook mannenkleding met dezelfde maat is groter geworden.

Merken
Volgens het tijdschrift komt dit voor bij zowel Europese als Amerikaanse kleding. Kledingmaten zijn natuurlijk niet bij elk merk hetzelfde, maar uit het onderzoek van het tijdschrift blijkt dat de gemiddelde maat 14 bij vrouwenbroeken bij de taille nu meer dan 10 centimeter groter is dan 40 jaar geleden. Maat 14 van nu staat daarmee gelijk aan maat 18 van vroeger.

Dikker
Fabrikanten doen het niet voor niks, de maten groter maken. Zo geven ze de consumenten het idee dat ze nog in de zelfde maat passen en dat maakt ze vrolijker en doordat ze vrolijker zijn kopen ze sneller. Al is dat natuurlijk echt niet zo, want ze dragen eigenlijk 2 maten groter als wat ze eerst hadden.

Risico
Volgens het tijdschrift brengt dit risico’s met zich mee, aangezien mensen nu niet gestimuleerd worden om op dieet te gaan en zo steeds dikker worden.

Redacteur

Write A Comment